Nieuws

Unilever Food Solutions wil voedselverspilling reduceren met 33%

18 oktober 2016 | Door: Charlene Bodt | Bron: UFS

Overal ter wereld stijgt de vraag van gasten naar een smaakvolle, authentieke foodbeleving die spannend en nieuw is. Tegelijkertijd wil men ook producten die bijdragen aan een gezonde leefstijl en een gezonde planeet. Tijdens de internationale Global Restaurant Leadership Conference legde Unilever Food Solutions CEO Harry Brouwer in zijn keynote speech uit waarom dit voor de Food Service industrie tegelijkertijd een uitdaging en een bron van mogelijkheden is.

 

Doordat buiten de deur eten populairder wordt, consumeren we steeds meer producten afkomstig van Food Service bedrijven. Wanneer deze bedrijven goed samenwerken kunnen zij een grote impact hebben en de ecologische voetafdruk van voedselconsumptie buiten de deur aanzienlijk verminderen. Dit alles zonder goede smaak uit het oog te verliezen. Door langetermijn-samenwerkingsverbanden met leveranciers, afnemers en andere stakeholders, wil Unilever Food Solutions (UFS) in de toekomst het verschil maken.

 

Eten wat goed smaakt, goed doet en niet ten koste gaat van de wereld

Gasten zijn op zoek naar merken waarvan men erop aan kan dat zij duurzaam produceren. Dit resulteerde voor UFS bijvoorbeeld in het gebruik van 100% uit duurzame bronnen afkomstige palmolie in producten. Daarnaast is meer dan 90% van de groenten en kruiden, gebruikt door een van de grootste foodmerken in de wereld, KNORR, tegenwoordig duurzaam geproduceerd.

 

Verspilling kan eigenlijk gezien worden als weggegooide winst. Dit geldt voor de producten, maar ook voor het niet inspelen op de bereidheid van gasten. Door samen te werken met chefs aan vernieuwende recepten, het gebruik van andere ingrediënten en het verbeteren van de menuplanning, kan voedselverspilling gereduceerd worden met meer dan 33%.

 

Consumenten willen gezonder eten, maar willen zichzelf tegelijkertijd verwennen wanneer ze buiten de deur eten. In samenwerking met het Culinary Institute of America, helpt UFS restaurants een lekkere, gezondere maaltijd creëren – zonder concessies te doen op het gebied van smaak. Sinds 2012 zijn er inmiddels 1.3 biljoen calorieën bespaard, terwijl de smaak en presentatie van gerechten zijn verbeterd.

 

Wereldse en lokale gerechten

De ervaring van UFS in 75 landen heeft laten zien dat consumenten aan de ene kant nieuwe en spannende wereldgerechten willen, maar dat de gerechten ook een lokale twist moeten houden. De teams van UFS werken met chefs wereldwijd om menu’s af te stemmen op de behoeften van lokale gasten. Dit kan door in te spelen op de behoefte aan lekker en gezond eten, producten aan te passen naar lokale vraag of wereldberoemde recepten beschikbaar te maken voor lokale markten.

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen