Nieuws

Wereldwijde ontwerpwedstrijd gaat strijd aan met impact klimaatverandering

29 mei 2017 | Door: Charlene Bodt | Bron: IKEA Foundation

Hoe kan innovatief design bijdragen in de strijd tegen de impact van klimaatverandering? What Design Can Do (WDCD), de IKEA Foundation en de Autodesk Foundation roepen designers en creatieve entrepreneurs over de hele wereld op om mee te doen aan de Climate Action Challenge. De ontwerpwedstrijd is officieel van start gegaan tijdens WDCD Live, de jaarlijkse conferentie waarbij aandacht gevraagd wordt voor de maatschappelijke impact van design.

 

De strijd tegen klimaatverandering richt zich vooral op vermindering van CO₂-uitstoot. Maar om te overleven, moeten we ons aanpassen aan de frequentere natuurrampen. En de gevolgen als voedsel- en watertekorten en massamigratie. Daarom is de Climate Action Challenge op zoek naar ideeën die de strijd aan gaan met de impact van klimaatverandering. De beste ideeën zijn innovatief, praktisch, schaalbaar, betaalbaar en eenvoudig te begrijpen.

 

Aan welke kant sta jij?

Per Heggenes, CEO van de IKEA Foundation, gelooft dat klimaatverandering een zeer grote bedreiging vormt voor de toekomst van kinderen die in arme gemeenschappen leven. ‘Maar we geloven ook dat innovatief design families kan helpen om daarmee om te gaan en zich aan te passen. We zien dat de creatieve gemeenschap gretig is om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. Dit initiatief helpt de creatieve gemeenschap om zich achter deze mensen te scharen. Daarom steunen wij de What Design Can Do Climate Action Challenge.’

 

Prijs van € 900.000

Deelnemers hebben tot 21 augustus om ideeën in te dienen. Er zijn verschillende prijzen voor studenten, creatieve professionals en startups. De winnende inzendingen, geselecteerd door een internationale jury, delen een prijzenpakket ter waarde van € 900.000. De prijs bevat een productiebudget en een acceleratieprogramma om de ideeën op de markt de brengen. De wedstrijd bouwt voort op het succes van de Refugee Challenge van vorig jaar, waar meer dan 630 deelnemers uit 70 landen aan meededen. Vijf winnende ideeën worden op dit moment ontwikkeld.

 

WDCD Live

De Climate Action Challenge werd gelanceerd tijdens WDCD Live Amsterdam. Prominente sprekers en experts uit alle designdisciplines verkenden samen met het publiek de rol die design kan spelen. Sprekers waren o.a. de Canadese designer Bruce Mau, hoofd design van IKEA Marcus Engman, oud-directeur van het London Design Museum Alice Rawsthorn en de Britse ontwerper Harry Pearce.

 

Mijlpalen Climate Action Challenge

Lancering Climate Action Challenge: 23 mei 2017

Internationale oproep voor deelneming: mei – juli
Selectie en presentatie van winnaars: 22 – 27 oktober 2017 (Dutch Design Week)
Implementatie: november 2017 – april 2018

 

Meer informatie over de What Design Can Do Climate Action Challenge

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen