Nieuws

Winnaar De Partnership Verkiezing bekend

12 mei 2017 | Door: Charlene Bodt | Bron: The Punchy Pack

Dit jaar is voor de vijfde keer de ‘Best New Partnership Award’ uitgereikt tijdens het finale-evenement van De Partnership Verkiezing bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Den Haag. Rabobank won de award, welke werd overhandigd door de juryvoorzitter Hans Docter, Directeur Duurzame Economische Ontwikkeling bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

 

In deze accelerator worden young professionals binnen bedrijven uitgedaagd om een duurzame businesscase op te zetten in ontwikkelingslanden en nemen het tegen elkaar op om de titel ‘Best New Partnership’ in de wacht te slepen. Dit jaar waren dat young professionals vanuit ABN AMRO, Ahold Delhaize, Alliander, Dell EMC, ERIKS, FMO, ING, Philips en Rabobank. Met deze prijs wint het team een startkapitaal van €2.500, een mediapakket t.w.v. €10.000 en een advieslunch met de juryleden.

 

Duurzame businesscase

De bedrijven hebben businesscases ontwikkeld zoals beleggen met impact (ABN AMRO) tot een screening-app voor baarmoederhalskanker (Philips) tot het besparen van elektriciteitskosten door middel van een micro-grid (Alliander), in ontwikkelingslanden als Tanzania, Ghana, Kenia of de Filipijnen. Op het finale-evenement werden alle duurzame businesscases gepresenteerd door de young professionals zelf.

 

Vanaf de kick-off in oktober 2016 hebben de deelnemers tijdens ‘De Partnership Academie’ hun businesscases uitgewerkt samen met hun (top)managers en experts. Tijdens het finale-evenement waren er 150 genodigden aanwezig, waaronder deelnemers, experts, senioren, partnerorganisaties en media. Rabobank, met partner Bles Dairies, won de prijs voor ‘Best New Partnership Award’. Het doel van deze businesscase is om de zuivelketen in o.a. Kenia financierbaar te maken. Dit doen zij door koeien te chippen, waardoor ze deze koeien als onderpand kunnen gebruiken. Hierdoor kan Rabobank microleningen verstrekken aan kleine maar veelbelovende melkveehouders, die op hun beurt hun bedrijf kunnen uitbreiden. De veehouders kunnen vervolgens meer melk leveren aan melkfabrieken om aan de groeiende vraag naar zuivel in Kenia te kunnen voldoen.

 

Ontwikkelingslanden als zakelijke kans

Bedrijven spelen een grote rol bij duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden. De overheid stimuleert Nederlandse bedrijven om internationaal te ondernemen en met innovatieve oplossingen een impuls te geven aan lokale economieën en duurzame handel. Hoe draagt De Partnership Verkiezing daar aan bij? Door niet te denken in problemen, maar in businesskansen. Dit laatste is ook waar het Nederlandse bedrijfsleven in geïnteresseerd is. Young professionals willen commerciële én maatschappelijk impact creëren vanuit hun bedrijf. En dit is nu precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt. Samenwerken met bedrijven, ngo’s, overheid en kennisinstellingen is een bron voor innovatie, vandaar: De Partnership Verkiezing.

 

Initiatiefnemers

De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met ontwikkelingsbank FMO en young professional partners.

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen