
Mensen vinden duurzaamheid belangrijk, maar passen gedrag niet aan
Onderzoek wijst uit: negatief labelen stimuleert duurzame consumptie
Door Redactie TGTHR | 9 maart 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam OndernemenWil je iets bereiken dat goed is voor de lange termijn, dan moet je inspelen op motieven die belangrijk zijn voor de korte termijn. Dat concludeert Ynte van Dam in zijn onderzoek naar duurzame consumptie en marketing, waar hij onlangs aan Wageningen University op promoveerde.
‘Praktisch gezien kun je duurzame consumptie bijvoorbeeld stimuleren door minder duurzame producten negatief te labelen. Als het minst duurzame alternatief een negatief label krijgt, verschuift de consumentenvoorkeur naar meer duurzamere producten’, aldus van Dam. De conclusies impliceren ook dat bij bedrijven, organisaties en overheden die zeggen dat de consument om duurzame producten moet vragen, sprake is van ‘de pot verwijt de ketel’. Volgens van Dam zouden bedrijven bij voorkeur moeten stoppen met de productie van niet-duurzame producten.
Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen
Lees het onderzoek ‘Sustainable Consumption and Marketing’ van Wageningen UR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?
Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Reacties