Onderzoek wijst uit negatief labelen stimuleert duurzame consumptie
Artikel

Mensen vinden duurzaamheid belangrijk, maar passen gedrag niet aan

Onderzoek wijst uit: negatief labelen stimuleert duurzame consumptie

Door | 9 maart 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Wil je iets bereiken dat goed is voor de lange termijn, dan moet je inspelen op motieven die belangrijk zijn voor de korte termijn. Dat concludeert Ynte van Dam in zijn onderzoek naar duurzame consumptie en marketing, waar hij onlangs aan Wageningen University op promoveerde.

 

‘Praktisch gezien kun je duurzame consumptie bijvoorbeeld stimuleren door minder duurzame producten negatief te labelen. Als het minst duurzame alternatief een negatief label krijgt, verschuift de consumentenvoorkeur naar meer duurzamere producten’, aldus van Dam. De conclusies impliceren ook dat bij bedrijven, organisaties en overheden die zeggen dat de consument om duurzame producten moet vragen, sprake is van ‘de pot verwijt de ketel’. Volgens van Dam zouden bedrijven bij voorkeur moeten stoppen met de productie van niet-duurzame producten.

 

Lees verder bij het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Lees het onderzoek ‘Sustainable Consumption and Marketing’ van Wageningen UR