Onderzoek Winkeliers zien forse afname plastic tasjes
Onderzoeken, Rapporten

Onderzoek: Winkeliers zien forse afname plastic tasjes

Door | 19 april 2017

Sinds de invoering van het verbod op het weggeven van plastic tasjes zien winkeliers dat consumenten hun gedrag aanpassen. Er gaan 71 procent minder plastic tasjes over hun toonbank nu de consument ervoor moet betalen. Dit komt naar voren uit een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau SAMR in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).

 

De maatregel is vorig jaar ingevoerd door staatssecretaris Dijksma om het plastic zwerfafval aan te pakken. Uit een landelijke inventarisatie van Rijkswaterstaat blijkt nu ook dat sinds het verbod al veertig procent minder plastic tasjes als zwerfafval eindigt.

 

‘Nederland was één van de eerste landen die de gratis plastic tas in de ban heeft gedaan om het plastic zwerfafval aan te pakken’, aldus staatssecretaris Dijksma. ‘De resultaten laten zien dat het verbod op het gratis weggeven werkt, er gaan veel minder plastic tassen over de toonbank. Dat is een grote winst voor het milieu. Er worden niet alleen minder tassen geproduceerd. Het verbod zorgt ook voor een tastbare afname van plastic troep op straat en in het water.’

 

Eigen tas

Voor het SAMR-onderzoek werden 300 winkeliers ondervraagd. Food-retailers zoals bakkers en slagers, maar ook markthandelaren zien dat zes op de tien klanten nu een eigen tas meenemen. Bij warenhuizen komt dit uit op ongeveer 40 procent. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat drie op de tien winkeliers nu een gratis papieren tas aanbiedt ter vervanging van de plastic tas. Als voornaamste reden hiervoor geven ze dat zij het klantvriendelijker vinden dan geld vragen voor een plastic variant.

 

Uit het SAMR onderzoek blijkt dat de ondervraagde winkeliers in meerderheid positief zijn over het verbod, waarbij ze de positieve effecten voor het milieu als reden aandragen. Uit een rondgang onder producenten en groothandels in tassen blijkt dat zij eenzelfde afname zien (60 tot 80 procent) van plastic tasjes die zij aan de winkeliers leveren.

 

Download het rapport ‘Impact verbod gratis plastic tassen onder retailers’

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen