Organisatiecultuur als drijfveer van duurzame verandering
    Column

    Waarom we ons niet blind moeten staren op strategie

    Organisatiecultuur als drijfveer van duurzame verandering

    Door | 8 maart 2016 | 2 reacties

    Loop binnen bij Starbucks, bestel een laptop van Apple bij CoolBlue, bekijk het jaarverslag van Unilever, koop een jas van Patagonia, of boek een overnachting bij AirBnB en je voelt de energie en de bedrijfscultuur.

     

    Cultuur bestaat uit gedrag, gewoonten, gebruiken, alles wat je niet kunt zien maar wel for granted neemt. Cultuur zie je niet in de spiegel, maar zit tussen mensen, in de muren, in de interacties tussen medewerkers en klanten, in het vrolijke goeiemorgen van de kantinemedewerker.

     

    Waarom staren bedrijven zich dan zo blind op strategie? Waarom beleggen we ‘organisatiecultuur’ bij een stoffige HR-afdeling, werken we uitsluitend met jaarplanningen, strategische resultaatnormen, mijlpaalplanningen en een jaarlijkse cyclus van beoordelingsgesprekken? En doen we alsof we het geregeld hebben met een missie statement en een nieuwe set kernwaarden waar iedereen zich in herkent, maar die iedereen anders invult? Waarom blijven we denken dat we er met een middag haringhappen, een weekend abseilen in de Ardennen of een tafelvoetbaltafel in de kantine vanaf zijn? Waarom blijven we organisaties zo vierkant inrichten en besteden we zo weinig aandacht aan cultuur? Cultuur is zacht, ja, maar levert keiharde resultaten op.

     

     

    Culture eats strategy for breakfast. And for lunch.
    – Peter Drucker, Harvard professor

    Een sterke organisatiecultuur zorgt voor grote betrokkenheid van je medewerkers bij je bedrijf en merk, en maakt dat ze bijna vanzelfsprekend die extra mile lopen. Zonder uitlijning van cultuur en bedrijfsstrategie is het branden en marketen van je merk erg moeilijk, terwijl vanuit een sterke organisatiecultuur de branding haast vanzelf lijkt te gaan. Een organisatiecultuur die past bij de visie, missie en strategie van een organisatie maakt ambassadeurs van klanten, van medewerkers en van leveranciers, en verbindt hen tot een tribe of community. Het zorgt voor klanten die je product of dienst móeten hebben omdat het bij hun lifestyle hoort en bij leveranciers en medewerkers die trots zijn dat ze voor je bedrijf werken of daaraan leveren.

     

    Als je een bedrijf wilt bouwen met duurzaamheid in het DNA, start dan bij je organisatiecultuur. Stop met het implementeren van strategische – vierkante – plannen. En begin met het bouwen van culturen van duurzaamheid.

    Over Walter Faaij

    Walter Faaij is corporate antropoloog, oprichter van Sustainable Consultant en partner bij de Academie voor Organisatiecultuur. Daarnaast is hij als docent verbonden aan de Universiteit Utrecht. Walter adviseert bedrijven over de integratie van duurzaamheid in hun organisatiecultuur.

    Reacties

  • Avatar
    Niels van der Stappen4 jaar geleden

    Voel je bij Starbucks en Apple ook de belasting-ontwijking of moet je dat even wegdenken?
    Kortom: is wat er achter de mooie voorkant gebeurt niet even belangrijk?

  • Walter Faaij
    Walter Faaij4 jaar geleden

    Ha Niels, goed punt van je. Dank voor je reactie.
    Ik ben verklaard tegenstander van belastingontwijking, wat mij betreft moreel niet de juiste keuze. Als we de belastingontwijking als gedachteexperiment even als ‘losstaande administratieve/legal actie’ zien – voorzover dat kan – zijn de bedrijven er wel bijzonder in goed geslaagd om een sterke cultuur neer te zetten. Dan heb ik het juist ook over die achterkant. Met aanverwant sterk merk, producten, medewerkersbinding en flinke marktaandelen. Dus organisatiecultuur aan de producerende kant levert veel op. Dat er na het verkopen van de producten via allerlei wegen geld wordt weggesluisd en zo de winsten worden vergroot, is wat mij betreft minder zuiver. ‘Als de belastingdruk stijgt, verliezen we ons competitieve vermogen’. Yeah right, dan doe je toch iets niet goed.

  • We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen