Duurzaam ondernemen is steeds belangrijker voor mensen, organisaties en overheden. Het zou eigenlijk de basis voor elk project, initiatief of organisatie moeten zijn. Maar zover is het nog niet. Om van praten naar de praktijk te komen, is een andere generatie business modellen noodzakelijk Met de introductie van het concept ‘Nieuwe Business Modellen’ wordt duurzame waardecreatie centraal gesteld. Het idee van Nieuwe Business Modellen is gebaseerd op drie principes: meervoudig, collectief en gedeeld. Deze business modellen hebben als uitkomst dat er tegelijkertijd economische, sociale en ecologische waarde(n) ontstaan. De vraag is hoe we met gewone en alledaagse transacties (brood kopen, samen stroom opwekken of autodelen) duurzaamheid kunnen realiseren.
Die transacties moeten leiden tot een verduurzaming van de economie. Sinds 2011 wordt er aan de Nijmegen School of Management (Radboud Universiteit Nijmegen) onderzoek uitgevoerd met als doel antwoorden op deze vraag te geven. Dat heeft geresulteerd in een serie activiteiten, seminars en conferenties en publicaties zoals ‘Duurzaam Denken doen’, ‘Werken aan de WEconomy’ en ‘Nieuwe Business Modellen; Samen Werken aan Waardecreatie’. We delen graag de resultaten van deze onderzoeken en activiteiten met u en nodigen u uit voor wat er nog op stapel staat.
Bezoek de website en ga naar Onderzoek, Activiteiten of Publicaties voor meer informatie of meldt u aan voor de Nieuwsbrief.