Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Innocent
Artikel

Serie ‘Positive Impact Creators’ deel VIII

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Innocent Drinks

Door | 7 februari 2017

Natuurlijke en lekkere smoothies produceren en tegelijkertijd positieve impact realiseren in de wereld – dat is best een uitdaging. Rainbow Collection neemt je mee op reis met Positive Impact Creator Innocent Drinks. Dit welbekende smoothie- en sapjesmerk vind je in vrijwel elke supermarkt. Maar wat is de juiste balans tussen een commerciële, maar verantwoorde en duurzame mindset?

 

De ‘sourced sustainability’ belofte van Innocent gaat over de commitment die je als bedrijf hebt om duurzaam te handelen. Daarbij gaat het om het zetten van stappen, ook al ben je nog niet ‘perfect’. Om positieve impact te creëren maakt het bedrijf natuurlijke producten, maar ook met het steunen van goede doelenorganisaties. Via de Innocent Foundation doneert het merk minimaal 10 procent van haar winst aan goede doelen.

 

Wat ook veel bekendheid heeft gegenereerd, is de Goedgemutste Breicampagne, waarmee Innocent mensen aanmoedigt kleine mutsjes te breien, die op de flessen in de winkels worden gezet om donaties voor het Nationaal Ouderenfonds te genereren. Op die manier steunt het merk eenzame ouderen met belangrijke services, zoals bezoekjes en warme maaltijden.

 

Duurzame groei

In de navolging van hun duurzame missie, wil Innocent dat hun kernwaarden en mensen leidend zijn. Daarmee proberen ze continu mijlpalen te bereiken. Het juiste gedrag en de juiste mindset worden op nieuwe collega’s overgedragen om zodoende op een betekenisvolle manier te blijven groeien. Binnen het Innocent team kunnen ze op deze manier de juiste mensen identificeren – mensen die aansluiten bij hun missie.

 

De duurzame missie centraal stellen heeft een positieve uitwerking voor Innocent:

 

 

In juni dit jaar werden we Europa’s favoriete ‘healthy drink company’, wat een grote mijlpaal was voor ons als merk

 

Ook ontving Innocent dit jaar de Guardian Sustainability Award voor hun waterbesparende aardbeienproject. Dit project berekende de hoeveelheid water nodig om verse aardbeien voor de smoothies te laten groeien, zodat waterverspilling voorkomen werd. Uiteindelijk heeft dit tot een besparing van maar liefst 1.7 miljard liter water geleid. Zulke mijlpalen creëren een goede spirit en een enorme motivatie voor het merk om impact te (blijven) creëren.

 

Een stapje verder

Hoewel ze begon met sociale support vanuit haar Foundation, werkt Innocent nu aan een duurzaamheidsstrategie die de hele productieketen onder de loep legt. Het merk wil haar volledige potentieel benutten door zich te focussen op meerdere gebieden. Hierin is ze samen met haar team op zoek naar een balans tussen een commerciële, maar verantwoorde en duurzame mindset.

 

 

We creëren positieve impact vanuit ons bestaan als merk, als bedrijf, dus daarin staat ook de commerciële kant centraal

 

Van uitdaging naar innovatie

Het merk gebruikt bijvoorbeeld flessen die voor 50 procent uit gerecycled plastic (rPET) bestaan. Met verschillende soorten materialen en kleuren, is het moeilijk hier 100 procent van te maken. Zulke uitdagingen komt het merk regelmatig tegen. Daarom ziet Innocent hun ontwikkeling als een eindeloze reis met als doel de wereld altijd een beetje beter maken.

 

 

Er is altijd ruimte voor verbetering en om je plannen naar een hoger niveau te tillen

 

Het gaat om het nemen van je verantwoordelijkheid en het onderzoeken van je potentieel om impact te maken. Daarom houdt Innocent altijd de trends en ontwikkelingen binnen verantwoord ondernemerschap in de gaten en hierin zijn wereldwijde uitdagingen altijd top of mind – als je maar dichtbij je eigen geloof en missie blijft!

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op rainbowcollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.