Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: WakaWaka
Artikel

Serie ‘Positive Impact Creators’ deel VII

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: WakaWaka

Door | 24 januari 2017

Wat als we de kracht en warmte van de zon konden gebruiken om impact te creëren? Tegenwoordig hebben zo’n 1.2 miljard mensen in de wereld nog steeds geen toegang tot veilige verlichting in huis. WakaWaka heeft hier een oplossing voor bedacht en maakt gebruik van de zon om energie op te wekken. Hun solar-systemen zijn van goede kwaliteit en voor elke verkochte zonnelamp of -oplader, gaat ook een exemplaar naar een familie die het nodig heeft.

 

De producten van WakaWaka zijn niet alleen een duurzame oplossing voor ons in het westen. Belangrijker is de noodzaak van deze oplossing in ontwikkelingslanden. Het gebrek aan toegang tot veilige verlichting en elektriciteit heeft namelijk grote economische en sociale gevolgen. De alternatieven om huishoudens te voorzien van licht, zoals kaarsen en kerosine, zijn vaak erg gevaarlijk en schadelijk voor de gezondheid.

 

Door mensen in ontwikkelingslanden toegang te bieden tot veilige verlichting, houden zij tijd en energie over voor hun ontwikkeling of andere zaken. Uitgaande van vijf-persoons-huishoudens hebben de 200.000 verspreide WakaWaka’s al hulp geboden aan maar liefst 1 miljoen mensen. Wat is de vervolgstap in de ontwikkeling van het merk en haar impact?

 

 

Nu het product zichzelf bewezen heeft, willen we ons focussen op businessmodellen die waarde creëren voor de lokale mensen

 

Sociale businessmodellen

WakaWaka werkt met twee businessmodellen. De eerste staat in het teken van ‘share the sun’. Als westerse consumenten een WakaWaka-product kopen, wordt daarvoor een licht gedoneerd aan families die het nodig hebben en die zonder veilige toegang tot elektriciteit leven. Omdat WakaWaka de lokale markt niet wil verstoren, worden donaties alleen verspreid in conflictgebieden, waar zich bijvoorbeeld een natuurramp heeft voorgedaan.

 

Daarnaast verkoopt WakaWaka producten vanuit haar kantoor in Rwanda, via een speciaal betaalmodel. Met een kraskaart en een speciale code kunnen mensen hun WakaWaka activeren: met deze ‘pre-paid’ tactiek worden de producten nog toegankelijker en betaalbaarder. Zo betalen de lokale mensen alleen voor het daadwerkelijke gebruik van het licht en de laders.

 

 

Het gratis uitdelen van WakaWaka’s, zou de lokale economie uit balans kunnen brengen

 

Bewustzijn creëren

WakaWaka is actief in verschillende markten om haar missie te bereiken: ‘veilige en duurzame (zonne-)energie voor iedereen’. Door in het westen haar producten te verkopen, kan ze bewustzijn creëren rond de wereldwijde behoefte aan veilige verlichting en energie en het gebrek aan toegang tot deze basisfaciliteiten. De onderneming laat mensen zo ervaren hoe duurzame energie werkt. WakaWaka is actief in verschillende markten, waardoor de verkoop en marketing in Afrika ook toeneemt.

 

 

Inspirerende marketing werkt: de verkoop in het westen stimuleert het bewustzijn en de aanwezigheid van het merk in ontwikkelingslanden

 

Als sociale onderneming is het WakaWaka’s doel om lokale economieën te stimuleren en onafhankelijker te maken. Daarvoor wil ze jongeren uit deze gemeenschappen leren en trainen over de producten en verkoop ervan, zodat zij later verkooppunten op kunnen zetten en onafhankelijk kunnen runnen. In het najagen van haar doel en door op lokale schaal het potentieel voor impact te onderzoeken, maakt WakaWaka positieve verandering op grotere schaal mogelijk. Met onze zon als gemene deler en duurzame basis.

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op rainbowcollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Lana Buunk