Positive Impact Creators de kracht van betekenisvolle merken
Artikel

Positive Impact Creators: de kracht van betekenisvolle merken

Door | 3 februari 2017

Wat betekent positieve impact voor jou? En hoe vergroot je jouw impact als organisatie en merk? Creatief strategiebureau Rainbow Collection gelooft dat ieder merk de potentie heeft om te bouwen aan een betere wereld. Zowel door betekenisvolle waarde voor haar klanten te creëren, als voor de wereld om ons heen. Betekenisvolle merken zijn de motor van verandering en hebben het in zich een duurzame beweging op gang te brengen: maar waar begin je en wat levert het op?

 

In onze dynamische wereld is sprake van een verschuiving van materialistische naar menselijke waarde. Een groeiend aantal merken wordt zich bewust van de kansen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Het identificeren van deze kansen kan voor merken van grote waarde zijn: uit onderzoek blijkt namelijk dat betekenisvolle merken een hoge gunfactor hebben met meer interactie, aanbevelingen en omzet tot gevolg. Daarnaast hebben merken alle capaciteiten in huis om verandering in gang te zetten.

 

Nadenken over je eigen impact

De voorkeur van de consument gaat steeds meer uit naar merken die aandacht besteden aan maatschappelijke onderwerpen die in lijn zijn met hun persoonlijke waarden en behoeften.

Steeds meer bedrijven realiseren zich dat ze niet langer om deze beweging heen kunnen: betekenisvolle merken lopen voorop! Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection begin februari een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken. Steeds vaker ontvangt het bureau vragen zoals:

 

Wat is de juiste balans tussen een duurzame en commerciële mind-set? Hoe kan ik duurzaam zijn en tegelijkertijd in de commerciële behoeften van mijn organisatie voorzien? Hoe maak ik duurzaamheid een integraal onderdeel van mijn bedrijf? En hoe krijg ik iedereen aan boord om dit tot een succes te maken?

 

Met de impact bundel creëert het bureau aandacht voor belangrijke vragen als deze: zij laat zien hoe betekenisvolle merken dit aanpakken en wat de visie is van experts in het veld. Op deze manier wil Rainbow Collection anderen stimuleren na te denken over hun eigen impact. De inspirerende verhalen uit de selectie zijn afkomstig van commerciële tot sociale merken en bieden inzicht in hun aspiraties en activiteiten: van uitdaging tot impact.

 

Een selectie key learnings van de Positive Impact Creators:

TOMS: ‘Schoenen weggeven is uiteindelijk moeilijker dan schoenen verkopen: er was geen vast recept voor wat wij met TOMS aan het doen waren. Zo leerden we vindingrijk en gedurfd te zijn, en goed te luisteren. Openstaan, kritisch zijn en vragen om de juiste feedback heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van ons merk.’

 

Innocent Drinks: ‘Blijf continu zoeken naar de juiste balans tussen een commerciële en verantwoordelijke houding. Onze focus is breder dan ‘verantwoord handelen’: de komende jaren willen we onze impact verhogen door ons op duurzaamheid te richten, van A tot Z. Blijf dicht bij je eigen gevoel en vecht voor de impact die jij kunt creëren, ondanks tegenslagen of uitdagingen die je tegenkomt.’

 

Moyee: ‘Met ons FairChain initiatief exporteren en verwijderen we niet alle toegevoegde waarde uit de koffieproducerende landen, maar delen we het met de lokale economieën. Met deze benadering van koffiehandel ontvangen lokale ondernemers een significant groter stuk van de taart!.’

 

Kuyichi: ‘Samen moeten we ervoor zorgen dat duurzaamheid een nieuwe standaard wordt: het zou geen unique selling point moeten zijn.’

 

MYOMY: ‘Bijdragen aan een betere wereld zit in ons bloed, maar we zien vaak dat ‘duurzaamheid’ niet de grootste drijfveer is in de aankoopbeslissing van consumenten. We werken continu aan het vinden van de juiste balans tussen onze impact missie en de fashion voorkeuren van onze doelgroep!.’

 

WasteBoards: ‘Geloof volledig in je eigen product en giet je woorden in concrete acties! Het is inspirerend om te zien welke waarde je uit afval kunt creëren. Zo laten wij mensen zien dat afval niet écht bestaat: het is een kwestie van perspectief.’

 

Deze en andere Positive Impact Creators delen in de bundel hun aspiraties en uitdagingen om maatschappelijke impact te realiseren en een betekenisvol merk te worden. De inzichten en vragen die worden gedeeld, zijn bedoeld als handvatten om een beweging te creëren en merken een spiegel voor te houden. De impact cases worden aangevuld met nog veel meer inspiratie-materiaal en worden zo gebundeld uitgegeven tijdens de Impact Day van NRC Live! Het doel van Rainbow Collection is zorgen dat merken vanaf nu hun volledige potentieel gaan benutten als het neerkomt op duurzame innovatie en positieve impact.

 

Winactie

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees de interviews in de serie ‘Positive Impact Creators’

 

Over Rainbow Collection

Rainbow Collection is een creatief strategiebureau werkzaam op het snijvlak van duurzaamheid en branding. Samen met haar klanten bouwt het bureau aan duurzame bedrijven en betekenisvolle merken.

 

Over Lana Buunk

Over Nicoline Blokzeijl

Nicoline heeft een master in marketing en sociologie afgerond en werkt op het snijvlak van duurzaamheid en branding bij Rainbow Collection. Nicoline is verantwoordelijk voor merkstrategie, consumer insights en trends. Ze geeft diverse workshops op het gebied van marketing en MVO. Rainbow Collection ondersteunt als creatief strategiebureau het bedrijfsleven om duurzame impact te realiseren voor de organisatie, de directe stakeholders en de wereld daar omheen.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen