De prijsvechter deel 1 goedkooplust

Copyright Michiel Cotterink

Video

De prijsvechter – Deel 1: Goedkooplust

Door | 30 januari 2017 | Bron: VPRO

In de driedelige documentaireserie De prijsvechter onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank de oorzaak en het gevolg van onze goedkooplust. Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. Prijsvechters als Action, Big Bazaar en Flying Tiger doen dan ook goede zaken. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa; hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs?

 

De hoogzwangere Marijn vraagt zich af hoeveel spullen ze eigenlijk nodig heeft voor haar nieuwe gezin. Ook wil ze weten wat haar kooplust drijft. Een hersenonderzoek brengt haar onderbewuste prijsprikkels haarfijn in kaart. Roland begint ondertussen de speurtocht naar de herkomst van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij gaat in gesprek met True Price: een organisatie die bedrijven helpt om verborgen kosten in kaart te brengen. Ook probeert hij het grote succes van de Action om te achterhalen door te gaan shoppen met de grootste fan van de winkelketen en begint hij een eigen inkoopbedrijfje onder de naam Trupp.

 

video de prijsvechter aflevering 1

De prijsvechter deel 1 – Goedkooplust | Video opent in een nieuw tabblad

 

Bekijk De Prijsvechter – deel 2: Kopen we ons arm?

Bekijk De Prijsvechter – deel 3: Het plastic paradijs

Kijk voor meer informatie en achtergronden op vpro.nl/prijsvechter