Copyright Michiel Cotterink

    Video

    De prijsvechter – Deel 2: Kopen we ons arm?

    Door | 6 februari 2017 | Bron: VPRO

    In de driedelige documentaireserie De prijsvechter onderzoeken Roland Duong en Marijn Frank de oorzaak en het gevolg van onze goedkooplust. Nooit eerder in de geschiedenis was er zoveel te koop, voor zo weinig geld. Prijsvechters als Action, Big Bazaar en Flying Tiger doen dan ook goede zaken. Maar steeds vaker knaagt er iets bij de kassa; hoe komen al die spullen eigenlijk zo goedkoop in het schap? En tegen welke prijs?

     

    Heeft globalisering ons armer gemaakt? Roland volgt als inkoper het spoor van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij komt terecht in de grootste productieschuur ter wereld: China. Hoe wordt ons goedkope spul daar gemaakt? Iedereen kent ‘Made in China’, maar wat is er met ‘Made in Holland’ gebeurt? Welke oer-Hollandse bedrijven kunnen het nog opnemen tegen de Chinese reus? Marijn gaat op bezoek bij Rosti Mepal: de Nederlandse kunststofpionier waar iedereen wel iets van in de kast heeft staan. Ondertussen bezoekt Roland de grootste speelgoedshowroom van China en neemt hij een kijkje aan de lopende band van een speelgoedfabriek.

     

    ideo de prijsvechter aflevering 2

    De prijsvechter deel 2 – Kopen we ons arm? | Video opent in een nieuw tabblad

     

    Bekijk De prijsvechter – Deel 1: Goedkooplust

    Bekijk De Prijsvechter – Deel 3: Het plastic paradijs

    Kijk voor meer informatie en achtergronden op vpro.nl/prijsvechter

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen