Column

Column Rob van Tilburg

Pura vida

Door | 5 december 2016

De zomervakantie is alweer een tijdje een mooie herinnering. Opnieuw bleek het zo stellig voorgenomen vasthouden van dat ­vakantiegevoel een illusie en de volle agenda regeert onze dag. Toch heeft mijn vakantie me weer verrassende reflectie geboden op misschien wel de essentie van duurzaam ondernemen.

 

 

Dit jaar trakteerden we ons op een – klimaat-gecompenseerde – reis door Costa Rica, wereldwijd het summum van biodiversiteit. Een aanrader kan ik je zeggen. Een verbluffende natuur overspoelt je; met die Planet-component zit het daar wel goed. En dat hebben de Costa Ricanen heel goed begrepen. Nog maar decennia geleden leek het land langzaam maar zeker te worden getransformeerd in één grote palmolieplantage en dreigde tropisch regen- en nevelwoud kansloos ten onder te gaan. Totdat steeds meer lokale ondernemers het kleinschalig ecotoerisme en de economische waarde van het natuurlijk kapitaal ontdekten. Nu is ruim een kwart van het land door de regering aangewezen als beschermd gebied én zijn de daarmee gepaard gaande inkomsten en werkgelegenheid een significant deel van ’s lands economie. De omvang van het regenwoud neemt weer toe. Anders dan bij ons draagt elke bezoekende toerist van een nationaal park financieel met een entrance fee stevig bij aan het behoud. Voor Costa Ricanen is dat logisch: natuurbeleving vertegenwoordigt domweg waarde!

 

 

‘Jullie Westerlingen beknellen je leven in targets, in planningen en toekomstbeslommeringen, maar vergeten dat het leven hier en nu is’

Maar ook de People-dimensie kent zijn eigen culturele kwaliteiten. Met wie je ook spreekt en waar je ook komt, de omgangsvormen zijn gemoedelijk, ook en juist in het economisch verkeer. ‘Jullie Westerlingen beknellen je leven in targets, in planningen en toekomstbeslommeringen, maar vergeten dat het leven hier en nu is. We streven hier niet naar het maximale, niet naar perfectie, maar naar gewoon het goede leven: pura vida!’ Een herkenbare en confronterende reflectie. Hoe vaak wordt in het kader van duurzaam ondernemen in het People-domein niet veel gegoten in personal targets, 360º-feedback, planmatige persoonlijke ontwikkeling, rendement en output? Tot waar bevordert dat eigenlijk welbevinden en werkelijke ontwikkeling, waar het toch eigenlijk om zou moeten gaan – en wanneer werkt dat contraproductief? Food for thought voor de HR-discipline in bedrijven.

 

Natuurlijk hoor ik je denken: niet zo naïef, het massatoerisme onder regie van westerse projectontwikkelaars bedreigt juist de lokale identiteit. Waar! Meer planning, ambitie en iets langere termijn toekomst-oriëntatie zouden versneld leiden tot minder armoede en betere gezondheidszorg! Niet te ontkennen!

Maar de allesoverheersende waardering voor het natuurlijk kapitaal en de ­intrinsieke culturele attitude van ontspanning en rust neem ik weer mee in mijn bagage.

 

Ik wens je pura vida! 

 

Over Rob van Tilburg

Rob is Senior consultant bij Sustainalize en (mede) auteur van het succesvolle boek ‘Duurzaam onder­nemen waarmaken’.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen