Interview, Magazine

    Interview met Folkert van der Molen over het Nationaal Sustainability Congres

    ‘Purpose, Action, ­Impact!’

    Door | 19 oktober 2017

    ‘Purpose, Action, Impact!’ is het centrale thema voor de zeventiende editie van het Nationaal Sustainability Congres op 9 november a.s. in Den Bosch. TGTHR is mediapartner van het congres en interviewde organisator Folkert van der Molen (marketingmanager bij MVO-adviesbureau Sustainalize) naar de achtergronden van dit jaarlijks grootste duurzaamheidscongres.

     

    Hoe zijn jullie tot het thema gekomen?

    We starten een nieuwe editie altijd op met een brainstorm in februari. Ook dit jaar hebben we dat gedaan met als externe deelnemers bijvoorbeeld Marjolein Demmers (directeur van De Groene Zaak), Ruud Koornstra (energiecommissaris van Nederland en ondernemer) en Marcello Palazzi (B Corps). Allen zien de trend dat het ondernemingen steeds meer gaat om ‘purpose’. In plaats van het minimaliseren van de footprint en ‘People-Planet-Profit’, zoeken ondernemingen naar een duidelijk maatschappelijk doel. Dit doel geeft weer op welk gebied de onderneming positieve maatschappelijke waarde wil creëren. Maatschappelijke impact is hier dan ook het credo.

     

    Daarnaast is er een nadrukkelijke behoefte om op het podium geen sprekers te hebben die een visie uitspreken of ideeën presenteren. Nee, er moeten meters gemaakt worden. Dus de ­actiegerichtheid met plannen en projecten moet eraf spatten. Vandaar het thema ‘Purpose, Actie, Impact!’.

     

    Vertel eens iets over de historie van het congres

    Het Nationaal Sustainability Congres heb ik in het jaar 2000 opgericht en ik ben daarvoor destijds een samenwerking aangegaan met congresbureau CKC Seminars. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kwam toen net opzetten als thema/trend. Het congres is de eerste zeven edities een specifiek op MVO gericht congres geweest voor bedrijven en hun stakeholders. Met zo’n 350-400 bezoekers per editie was het een succesvol congres. Na de zevende editie hadden we wel zo’n beetje alle interessante sprekers en thema’s gehad. Met de film van Al Gore brak duurzaamheid echter in de volle breedte door. Dat hebben we opgepakt door het congres qua scope sterk te verbreden en ook andere duurzaamheidsthema’s als klimaat en energie, duurzaam bouwen, mobiliteit e.d. erbij te pakken. Het congres richtte zich ook op andere doelgroepen zoals overheden en wetenschap. Met jaarlijks een grote stad als gastheer werd dit een groot succes en groeiden we naar 650-800 bezoekers per editie. Het congres profileerde zich als het koepelcongres en het jaarlijkse ijkpunt op weg naar een duurzaam Nederland. De laatste edities hebben we weer een centrale locatie gekozen en is het bezoekersaantal, mede door de volle eventkalender, gedaald tot zo’n 350-400.

     

    Noem eens enkele hoogtepunten

    Ik kijk nog altijd met veel trots terug op de inspirerende lezing van Ray Anderson in 2004, founder en voormalig CEO van Interface. Misschien wel de meest duurzame ondernemer ooit. Mission Zero en circulaire economie, daar vertelde hij als ‘fellow astronaut op spaceship Earth’ zeer inspirerend en met een Texaans accent over. Ook de clash tussen de directeur van Douwe Egberts en de NOVIB-directeur over duurzame koffieproductie is een hoogtepunt. Een paar weken na dat congres volgde een persbericht van DE dat ze gingen samenwerken met UTZ!

     

    Het congres heeft een flinke facelift gekregen, vertel!

    Doordat ik van werkgever ben gewisseld heb ik het afgelopen jaar overgeslagen. Het mooie daarvan is wel dat we nu met de zeventiende editie in 2017 zitten. Het congres, de website en de algehele uitstraling hebben inderdaad een flinke facelift gekregen. Meer actiegerichtheid, hipper en er worden ook wat meer festivalachtige elementen ingebouwd. We merken nu al dat dit flink aanslaat. Het is voor bijvoorbeeld enkele grotere ondernemingen de place to be om met de CEO op het podium te staan. Te vertellen over de purpose en daarbij vooral ook de samenwerking te zoeken om meters te maken in de verduurzaming. Het congres brengt ook nadrukkelijk de diverse communities bij elkaar zoals de achterbannen van MVO Nederland, De Groene Zaak, Nudge en B Corps. MVO Nederland gaf in het Trendrapport 2017 al aan: ‘Praatclubs zijn passé’: ‘Koplopers uit het bedrijfsleven zijn het stadium van klankborden en overleggen voorbij, ze ­nemen actie.’

     

    Maar… Shell op het podium?

    Inderdaad staat Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland in het ochtendprogramma op het podium. Maar niet om een lezing te geven, dat zou ik niet willen. Nee, het mag gaan schuren. Wat is de purpose van Shell gegeven de klimaatverandering en energietransitie? Daarover gaat Marjan in dialoog met de bekende milieuwetenschapper Jan Paul van Soest. De jonge Talitha Muusse zal het gesprek modereren. Spannend en uniek maar ook gedurfd van Marjan om dit te doen tussen die vele kritische duurzaamheidsmensen. Het publiek van ons congres staat al jaren als zeer kritisch te boek.

     

    Tot slot, waarom mag je het congres niet missen?

    Je mag het niet missen om de laatste trends te vernemen, te netwerken, geïnspireerd te raken door jonge wereldverbeteraars en om vol van energie bij acties te kunnen aansluiten. Het congres heeft een zeer hoogwaardige line-up aan sprekers. Samen werken we aan duurzame ontwikkeling met impact!

     

    Lees meer over het ‘Nationaal Sustainability Congres’ 

    Lees over de ‘MVO Manager van het Jaar’-verkiezing

    Download het ‘MVO Trend­rapport 2017’

    Bekijk de lezing van Ray Anderson tijdens het vijfde Nationaal Sustainability Congres (2004)

    Bekijk de compilatie ‘15 jaar NSC (2014)’

    Bekijk ‘An inconvenient Truth’ van Al Gore

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen