Tristan Koch - Reis jij binnenkort ook op mierenzuur of solar fuel
    Column

    Reis jij binnenkort ook op mierenzuur of solar fuel?

    Door | 3 juli 2018

    De helft van de nieuw verkochte auto’s op de weg is een zakelijke leaseauto. De impact die werkgevers kunnen maken op een duurzame samenleving is dan ook groot. Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven om werkgevers te helpen bij het vergroenen van het wagenpark of om hun vraag naar schonere alternatieven concreet inzichtelijk te maken.

     

    Binnen mijn mooie werkgebied Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is er een duidelijke tweedeling te maken tussen enerzijds de maatschappelijke bijdrage van een onderneming via eigen producten en diensten en anderzijds alle activiteiten die de kernactiviteiten ondersteunen, ook wel de periferie genoemd. Voor dienstverleners komen bovengenoemde zaken soms dicht bij elkaar. Waar een producent het grote verschil kan maken door de eigen producten onder de loep te nemen, zal een dienstverlener snel concluderen dat de grootste impact bij de klant of in de periferie te vinden is.

    Inmiddels zien we om ons heen dat de initiatieven binnen de periferie als paddenstoelen uit de grond schieten. Wie heeft er immers geen gezondheidsprogramma voor medewerkers, ­duurzaam ingekochte energie of een energie-efficiënt kantoor? Wanneer we de impact gaan wegen, de circulaire economie in acht nemen en daarbij naar het gebruik van fossiele grondstoffen kijken, zal de gemiddelde dienstverlener snel uitkomen bij ­mobiliteit als grootste oorzaak van vervuiling.

     

    Voor medewerkers is er momenteel een ruime keus aan mobiliteitsvormen: eigen auto, fiets, trein, deelauto, leaseauto etc. Combinaties zijn uiteraard niet uitgesloten. De keuze beperkt zich al snel wanneer we naar specifieke functies (bijvoorbeeld ­accountmanagers) gaan kijken en/of als we te maken hebben met vervoer buiten de randstad. Na het verdwijnen van arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s en waar mogelijk de overstap naar alternatieve vormen van vervoer ten opzichte van de auto, houden we echter nog een aardige groep zakelijke rijders in Nederland over. Hier moeten we iets mee.

    Met de enorme aandacht…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen