VPRO Tegenlicht rendement van geluk
    Video

    Hoe kan een bedrijf welzijn en geluk veroorzaken, en wat is daar het rendement van?

    VPRO Tegenlicht: Het rendement van geluk

    Door | 4 april 2016 | Bron: VPRO Tegenlicht

    Er is een revolutie gaande in het bedrijfsleven, waarbij niet de winst maar de maatschappelijke betekenis van de onderneming vooropstaat. De nieuwe betekenis-economie draait sinds de crisis in 2008 op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk. Hoe kan een bedrijf dat veroorzaken en wat is daarvan weer het rendement?

     

    Uit onderzoek van de Britse econoom Richard Layard blijkt dat sinds de Tweede Wereldoorlog mensen twaalf keer zo rijk zijn maar niet gelukkiger, misschien zelfs ongelukkiger. Onze samenleving is doordrenkt van rendementsdenken.

     

    VPRO Tegenlicht - Het rendement van geluk

    VPRO Tegenlicht: Rendement van geluk, met onder anderen: Richard Layard (Brits econoom aan de London School of Economics), Aaron Hurst (Amerikaanse futurist en ondernemer) en Kees Klomp (bedrijfsadviseur). Regie: Frank Wiering

     

    Happiness economics

    De vraag is wat er gebeurt als werken en samenleven op andere waarden worden gebaseerd dan op cijfermatig rendement en persoonlijk voordeel; als verbondenheid en gelijkheid worden versterkt en hebzucht, individualisme en respectloosheid de kop kunnen worden in gedrukt. Hoe kun je welzijn en geluk veroorzaken, en wat is daar dan weer het rendement van? Dat is precies wat ‘happiness economics’ wil aantonen.

     

    Purpose economy

    Hoe stel je niet de winst van een onderneming centraal maar juist de betekenis voor de samenleving, de arbeiders en de lokale omgeving? De Amerikaanse entrepreneur en futurist Aaron Hurst kondigde met de term ‘purpose economy’ een nieuwe revolutie aan binnen het bedrijfsleven; de zoektocht naar de betekenis van een bedrijf. Grondlegger van dit ondernemingsprincipe is het in New York gevestigde bedrijf Greyston Bakery. Zij bakken brownies voor Ben & Jerry’s. Hun werknemers zijn voormalige dealers, daklozen en prostituees uit de verpauperde omgeving, die zo de kans krijgen een nieuw leven op te bouwen. Hun credo is: ‘We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people’.

     

    Betekenisgeving

    Het starten van ondernemingen vanuit betekenisgeving neemt na de crisis van 2008 een vlucht. Uit research van Deloitte blijkt dat 66% van de jongeren hun keuze voor een werkgever voor een groot deel baseren op diens betekenisgeving. Bedrijfsadviseur Kees Klomp begeleidt betekenisgevende startups, zoals Mobile Factory die een methode ontwikkelt om puin te transformeren tot een soort legostenen, waarmee in rampgebieden snel tijdelijke woningen kunnen worden neergezet. Zien we met de betekenis-economie de eerste opbrengsten van het rendement van geluk?

     

    Kijk voor meer informatie op de website van VPRO Tegenlicht

    Hoe gelukkig ben jij op de werkvloer? Doe de test!

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen