• Home > Artikelen > Route Circulair – Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel
    Route Circulair - een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel Kaft
    Boeken

    Maak de circulaire economie belangrijk, voordat het urgent wordt

    Route Circulair – Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel

    Door | 7 november 2017

    ‘Maak de circulaire economie belangrijk voordat het urgent wordt’ is het motto bij het boek Route Circulair – een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel dat onlangs bij de Circulair Expo in Hoofddorp is gepresenteerd. Het afgelopen jaar heeft een team van onderzoekers wetenschappelijk praktijkonderzoek gedaan onder ruim 31 beslissers van bedrijven als Auping, Canon, DSM en Philips. Zij laten zien dat circulaire bedrijfsmodellen kansen biedt en dat grondstoffenschaarste niet altijd de belangrijkste drijfveer is voor circulaire innovatie. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Kirkman Company, Powered by Meaning en Erasmus Universiteit Rotterdam, en onder begeleiding van een commissie bestaande uit donateurs van Stichting Management Studies.

     

    De circulaire economie is een trend! Wekelijks lees je erover in de krant of kan je een congres bijwonen over hoe wij de circulaire economie succesvol maken. Maar wat wordt er nou daadwerkelijk van bedrijven verwacht die met de circulaire businessmodellen aan de slag willen? En op welke onderdelen van de organisatie moet je sturen om echt impact te maken?

     

    Veelal is de gedachte dat eindige grondstoffenschaarste de belangrijkste motivatie is voor bedrijven om de circulaire economie te omarmen. In de praktijk merken we echter nog maar weinig van deze grondstoffenschaarste. Bedrijven zien dit niet altijd als belangrijkste drijfveer voor circulaire innovatie. Deze nieuwe manier van organiseren biedt met name kansen voor innovatie en kostenbesparing. De intrinsieke motivatie om ‘goed te doen’ sluit daarop aan.

     

    Kansen van circulaire busninessmodellen

    De belangstelling van de circulariteit groeit. Dit bewijzen de 31 geïnterviewde organisaties voor het boek ‘Route Circulair’. Zo zorgt een circulair bedrijfsmodel ervoor dat bedrijven efficiënter omgaan met materialen, verlaagt dit het afval en vermindert het de afhankelijkheid van grondstoffen. Daarbij kan een circulair businessmodel zorgen voor kostenverlagingen en kunnen technologische product- en procesinnovaties leiden tot betere bedrijfsprestaties. Ook blijkt vaak dat kwalitatieve hoogwaardige producten en diensten baat hebben bij een circulair businessmodel.

     

    Natuurlijk is een transformatie van een bedrijf naar een circulair businessmodel in het geheel geen sinecure. De ‘early adopters’ zijn vandaag al begonnen met het zetten van de eerste stappen. De transitie naar een circulair bedrijfsmodel heeft gevolgen voor de gehele organisatie, waarbij ook de keten onder de loep genomen moet worden. Partnership is hierbij de sleutel tot succes!

     

    ‘Route circulair’ is een boek om te informeren en inspireren, maar bovenal een boek om organisaties aan te moedigen om de stap te zetten van ‘praten’ naar ‘doen’ in de circulaire economie. Met een bedrijfskundige benadering en ervaringen uit de praktijk helpt dit boek nieuwe en bestaande ondernemingen met het zetten van de eerste – of de volgende – stap naar een succesvol circulair bedrijfsmodel. Bon voyage en route circulair!

     

    Meer informatie

    Titel: Route Circulair – Een roadmap voor een circulair bedrijfsmodel

    Auteurs: Dionne Ewen, Lieke Ossenblok, Helen Toxopeus, Guido Braam, Karen Maas

    Uitgeverij: Koninklijke van Gorcum

    ISBN: 978 90 232 5585 7

    ISBN e-book: 978 90 232 5566 4

    Prijs: € 24,95

     

    ‘Route circulair’ is hier te bestellen

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen