Ook de langste reis begint bij de eerste stap - Hoe Searious Business sleutelfiguren uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen bij elkaar brengt
Magazine

Hoe Searious Business sleutelfiguren uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen bij elkaar brengt

Ook de langste reis begint bij de eerste stap…

Door | 4 mei 2017

Kunststof is een fantastisch product. Oersterk en toch licht qua gewicht, toe te passen in vrijwel alle omstandigheden, te produceren in talloze vormen, groottes, uitvoeringen, kleuren en samenstellingen en het is isolerend, gemakkelijk te verwerken en te onderhouden. Kunststof biedt bescherming tegen welke invloeden dan ook, is aan te passen aan een vereiste levensduur, doorlatendheid, temperatuur- of weersbestendigheid, het is een goed alternatief voor staal, hout, beton of natuurvezels, uitermate geschikt voor innovatieve ideeën, relatief goedkoop, vaak gemakkelijk te hergebruiken, bron voor honderdduizenden arbeidsplaatsen en noem zo nog maar menig ander voordeel op. In het algemeen kun je stellen, dat een leven zonder kunststof praktisch ondenkbaar is…

 

 

Inmiddels is de industrie zich zeer ernstig bewust van de collateral damage van haar product. Met inzet van gigantische investeringen en een sterk groeiend research & development werkt de chemie aan voortdurende innovatie en verbetering. Het elimineren of minimaliseren van de nadelen die aan kunststof kleven, is de afgelopen jaren voor een groot aantal ondernemingen zelfs belangrijker geworden dan de groei van de winst of omzet. En – het mag gezegd – het merendeel van de inspanningen levert positieve resultaten op, want veel oplossingen zijn de experimentele fase gepasseerd.

 

Wat geenszins wil zeggen dat de branche op zoek kan naar haar lauweren. Om maar een voorbeeld te noemen: het probleem met kunststof in het milieu zal echt niet verholpen worden met een milieuvriendelijke productie. De beruchte plastic soep in onze wereldzeeën, het plastic op onze stranden, in onze natuurgebieden, steden en vuilnisbelten zal beslist niet verdwijnen dankzij duurzamere materialen. Om op dat terrein winst te behalen zullen industrie, politiek, maatschappelijke organisaties, bedrijven én de consument heel snel en vasthoudend de handen ineen moeten slaan. En dat proces lijkt slechts langzaam, tergend langzaam van de grond te komen. En de schrik slaat je al helemaal om het hart als je de blik richt op ontwikkelingsgebieden en landen als Japan of China…

 

Searious Business

‘Ja, ik wéét het! De plastic eilanden in onze oceanen staan vol met Chinese karakters’, verzucht Ocean Ambassador Willemijn Peeters (38), initiatiefnemer van Searious Business in Eindhoven. ‘Maar dat kan geen enkel excuus zijn om de beschuldigende vinger die kant uit te steken. Want wie kóópt die dingen uit die landen dan?’

 

Met haar bedrijf Searious Business wil Peeters sleutelfiguren uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen bij elkaar brengen, die één visie delen: de wereldzeeën mogen niet langer een vergaarbak zijn van plasticafval. Omdat het thema mondiale proporties kent, beweegt het initiatief zich op internationaal, nationaal en regionaal niveau. Inmiddels heeft Searious Business op al deze levels succesvolle acties uitgerold.

 

Anders dan uitvinder en milieuactivist Boyan Slat, die bezig is met een grote ocean cleanup zoekt Peeters de oplossing in het voorkomen van nieuw plasticafval in zee. In dit kader werd ­onlangs in Culemborg een

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden