Artikel

Serie 'Positive Impact Creators' deel IV

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: Senfal

Door | 8 december 2016

Een energiesector die volledig draait op groene en hernieuwbare energie: dat is het ideaalbeeld. Wegen de vele voordelen van groene stroom echter op tegen de relatief hoge kosten en problemen die energieopslag veroorzaakt? Kan de productie van wind- en zonne-energie opgeschaald worden? Als er nu geen transitie wordt ingezet, zouden onze voorraden fossiele brandstoffen op kunnen raken, terwijl we de impact van klimaatverandering in toenemende mate beginnen te voelen…

 

Startup Senfal droomt van een wereld waarin fossiele brandstoffen verleden tijd zijn. In het najagen van deze droom, is het bedrijf haar eerste vestiging in Utrecht snel ontgroeid. De wereld een mooiere plek maken is haar ambitie en streven. Haar innovatieve benadering maakt dit mogelijk: smart software en aanbod-gestuurde vraag naar energie dragen namelijk grote potentie voor positieve impact.

 

Slimme technologie

Senfal maakt groene energie aantrekkelijker dan ooit met de hulp van slimme technologie. Haar slimme software biedt een oplossing voor een groeiend probleem. Zo wil ze een wereld creëren waarin alle energie opgewekt wordt door windturbines of zonnepanelen. Tijdens de ontwikkeling van een algoritme voor energieopslag, stuitten ze op een nieuwe oplossing: middels algoritmen vraag en aanbod van energie controleren en tegelijkertijd het energienet stabiliseren. Zo kunnen consumenten profiteren van groothandelprijzen.

 

 

Het doel is om een schone wereld te creëren. Onze huidige methoden om energie te produceren zijn ouderwets en gewoonweg vies. De toekomst is hernieuwbaar!

 

Toewerken naar een transitie

Vooruitdenken en het creëren van innovatieve oplossingen vormen de focus van Senfal’s benadering. Zo creëert zij een balans tussen vraag en aanbod, wordt er bespaard en wordt de transitie naar een groene energiesector oprecht denkbaar. Waar ‘impactmerken’ zich vaak focussen op het verhaal dat ze met de wereld kunnen delen, concentreert Senfal zich in dit stadium voornamelijk op de ontwikkeling van haar product. ‘De basis staat voorop en vanuit daar streven wij naar een betere wereld.’

 

 

Onze smart software biedt een oplossing tegen een belangrijke kwestie in de productie van groene stroom: de mismatch tussen vraag en direct aanbod

 

Zo wordt het beste van twee werelden gecombineerd en een probleem op innovatieve wijze opgelost. Uitdagingen omzetten in innovatie staat centraal bij impact creators zoals Senfal. Zo worden de barrières die groene energieconsumptie in de weg staan langzaamaan weggenomen. Het centraal stellen van een oprecht doel is een belangrijke eerste stap in het streven naar een betere wereld. Een wereld waarin ieder bedrijf zijn volledige potentieel op positieve wijze benut.

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op RainbowCollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Nicoline Blokzeijl

Over Lana Buunk

Tijdens haar master Communicatiewetenschap, heeft Lana een interesse ontwikkeld voor duurzaamheid, communicatie & merkstrategie. Momenteel werkt Lana aan communicatie & duurzaamheid bij Rainbow Collection, een creatief strategiebureau voor merken die een positieve en duurzame impact willen realiseren in deze wereld.

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen