Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: SOON
Artikel

Serie 'Positive Impact Creators' deel III

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: SOON

Door | 23 november 2016 | 3 reacties

Een betere toekomst creëren door ondernemende projecten en plannen op te zetten – dat is de focus van sociale onderneming SOON. Deze sociale verbinder uit Utrecht wil hiermee inspireren, verbinden en promoten en brengt mensen bij elkaar om positieve impact te creëren. Zo worden jonge studenten aan ervaren sociale ondernemers of organisaties gekoppeld om op lokale schaal positieve verandering te maken. Een sociale verbinder voor de toekomst van morgen. Wat kunnen we van hen leren?

 

Om een verschil te maken als sociale onderneming, gelooft SOON in de kracht van ‘omdenken’: niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Sociaal ondernemerschap om positieve impact te creëren – dat staat centraal. Op die manier kunnen sociale problemen getackeld worden door er nieuwe businessconcepten op los te laten en kan een ondernemersgeest ook op sociaal vlak waarde creëren. Om haar doel te bereiken neemt SOON een proactieve houding aan: streven naar een positieve verandering in de wereld en daar tegelijkertijd op slimme wijze een bedrijfs- of verdienmodel aan koppelen om een win-win situatie te creëren.

 

 

‘Business as usual wordt vaak beperkt door oude manieren van denken of werken: te gestructureerd en log. Bij SOON werken we met jongeren, dat blijken geboren natuurtalenten!’

 

Volgens de onderneming is er een generatie op komst die de wereld wil veranderen. Dit brengt een grote hoeveelheid enthousiasme met zich mee: van niet ‘kunnen’ of ‘willen’ is geen sprake. Om die reden werkt SOON in bijna al haar projecten met jonge studenten en starters.

 

Flexibiliteit, gedrevenheid en bruggen slaan

Als organisatie is het niet altijd voordelig om te gestructureerd te zijn. Dat zag SOON ook in: door een meer flexibele houding aan te nemen, kan ze haar projecten nu op betere wijze managen, terwijl ze haar eigen ontwikkeling niet uit het oog verliest. Belangrijk zijn de focus op het hier en nu en continue monitoring van activiteiten, zodat later teruggekeken kan worden op de gemaakte progressie.

 

 

‘We bouwen business cases waar de samenleving als geheel van profiteert en die winst opleveren voor onze partners.’

Frisse blik

Het verbinden van oudere, ervaren mensen en organisaties aan jongere, innovatieve ondernemers zorgt voor een andere manier van kennis delen. Dit stimuleert groei en stoomt de jonge ondernemers klaar om impact te creëren in de wereld. Door goed te doen en daar een businesscase omheen te bouwen, creëer je net als SOON een win-win situatie. SOON brengt nieuwe kansen in beeld en laat met frisse energie zien dat we veel meer kunnen bereiken als we onze visie verbreden. Organisaties kunnen de samenleving verder helpen op veel verschillende manieren. Impact-creatie kan prima samengaan met het genereren van een inkomen, zolang je je hogere doel maar niet uit het oog verliest.

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op RainbowCollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Nicoline Blokzeijl