
Stakeholder engagement: aandacht voor het echte verhaal van je stakeholders
Door Bart Bruggenwirth | 19 april 2016 | 3 reactiesGoede stakeholderconsultatie is een onmisbaar onderdeel voor duurzaam ondernemen en een duurzaamheidsverslag. Het is voor bedrijven steeds vaker strategische input voor het aanscherpen van hun beleid. Bovendien is het ook nodig om aan de G4-rapportagerichtlijnen van Global Reporting Initiative te voldoen. Maar welke methoden zet je daarvoor in?
Het is lente, de natuur ontluikt, alles komt weer tot bloei. Maar het is ook de tijd waarin de duurzaamheids- en jaarverslagen verschijnen waarmee bedrijven zich openstellen en laten zien hoe ze groeien. Je ziet daarbij steeds meer integrated reports, bijvoorbeeld van bedrijven als DSM, KPN, a.s.r. of Unilever. Het illustreert dat MVO en duurzaamheid steeds meer verweven zijn met de business. Sterker nog: dat ze een driver voor waardecreatie vormen. Het gaat niet alleen over het beperken van negatieve effecten maar ook om de maatschappelijke bijdrage van een bedrijf. Het gaat om integrated value, de wederzijdse afhankelijkheid tussen de waarde voor de onderneming en die voor de maatschappij. Daarbij worden de aan de maatschappij onttrokken waarde en de voor de maatschappij gecreëerde waarde inzichtelijk gemaakt.
Strategisch belang
Met deze ontwikkeling verandert ook het karakter van stakeholderconsultatie. We zien een ontwikkeling van simpele raadpleging naar structurele dialoog en…
Alle artikelen op TGTHR lezen?
Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?
Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.