Sterke merken betere wereld
    Boeken

    De maatschappelijke betekenis als nieuw perspectief voor je merk

    Sterke merken, betere wereld

    Door | 6 juni 2017

    Merken worden beter gewaardeerd als ze bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Ze spelen hiermee in op de behoeftes van mensen om positieve, duurzame keuzes te maken. Bij bedrijven als Unilever en DSM zorgen duurzame producten voor het grootste deel van hun groei. Het marktaandeel van voedingsmiddelen met een keurmerk groeide in 2016 met maar liefst 27 procent, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI Nederland.

     

    Bart Bruggenwirth: ‘Door het merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden bouw je sterkere merken voor een betere wereld. Zo creëer je maatschappelijke betekenis. Dat is een essentiële bouwsteen voor een eigentijdse positionering.’ Maar de praktijk is weerbarstig. De werkelijkheid is complex als het om MVO gaat. De consument is bovendien sceptisch. De boodschap moet vaak in een split second door de consument worden opgepikt. Anniek Mauser, Directeur Duurzaamheid bij Unilever Benelux: ‘De uitdaging is om de balans te vinden tussen wat je doet en de communicatie daarover naar de consument, zodat het daar resoneert. Je moet het simpel houden. Keurmerken kunnen daarbij helpen.’

     

    'Het onderscheidend vermogen zit vooral in wat je doet en hoe je mensen activeert', aldus Marius Smit, oprichter van Plastic Whale. 'Het moet geen gepolijst marketingverhaal worden. Aan de andere kant wil je wel dat mensen weten waar een merk voor staat en wat het doet. Soms kun je ook te bescheiden te zijn, zoals Interface in het verleden.'

     

    Aanleiding

    Met dit boek wil Bart Brüggenwirth de maatschappelijke betekenis van bedrijven en merken op de kaart zetten en daarmee een versnelling creëren in duurzaam ondernemen. In discussies over de purpose van merken lopen de klantbelofte en de maatschappelijke bijdrage vaak door elkaar heen. Door maatschappelijke betekenis specifiek te benoemen en zich daarmee te manifesteren, creëren marketeers kansen om klanten te winnen en te binden.

     

    Voor MVO-managers is het een volgende stap in hun MVO-beleid, waarmee ze een positieve, meer strategische invulling aan MVO kunnen geven. Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: ‘De nieuwe economie is er al. Er is geen enkele belemmering er vol in te stappen. Door zijn ervaringen en inzichten in de wereld te zetten en kopieerbaar te maken, draagt Bart met dit boek bij aan de werelddoelen.’

     

    Het boek

    'Sterke merken, betere wereld' laat zien hoe marketing en MVO steeds meer naar elkaar toe groeien. In negen uitgebreide praktijkcases delen change-agents van Eneco, Unilever, Triodos Bank, a.s.r., ANWB, FrieslandCampina, DSM, Interface en Plastic Whale hun ervaringen en tips. Daarnaast biedt het boek met de ‘open branding roadmap’ diverse praktische tools om zelf aan de slag te gaan.

     

    Bart Brüggenwirth schreef dit boek voor ondernemers en professionals in marketing, branding, communicatie en MVO die een sterker merk willen bouwen én willen bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen. Het boek is ook geschikt voor gebruik in het hoger economisch onderwijs.

     

    Aanbevelingen

    'Breng merken, markten, milieu en maatschappij overtuigend bij elkaar. Een absolute aanrader voor elke onderneming met een missie.'

    – Willem Lageweg, medeoprichter en voormalig directeur MVO Nederland

     

    'De urgentie om merken in te zetten voor maatschappelijke verandering is groter dan ooit. Dit boek biedt daarvoor unieke inzichten en handelingsperspectief voor elke marketeer.'

    – Anneke Sipkens, algemeen directeur Stichting Doen

     

    Over de auteur

    Bart Brüggenwirth wil de kracht van marketing benutten om positieve veranderingen te realiseren. Hij richtte in 2003 b-open op en is daarmee een van de pioniers in Nederland op het gebied van duurzame marketing. Brüggenwirth is medeoprichter en bestuurslid van NIMA Wereldmarketeers, het kennis-en inspiratieplatform voor duurzame marketing.

     

    Meer informatie

    Auteur: Bart Brüggenwirth

    Uitgeverij: Vakmedianet

    ISBN: 978 94 6276 192 6

    Prijs: € 29,50

     

     

    Kom naar de workshop!

    Op 12 september en 2 november geeft Bart Brüggenwirth een workshop over het creëren van sterke merken met maatschappelijke betekenis. Leden van TGHTR krijgen maar liefst 20 procent korting! Kijk voor meer informatie in de agenda.

     

    'Sterke merken, betere wereld' is hier te bestellen

    Kom naar de workshop 'Sterke merken, betere wereld' op 12 september 2017

    Kom naar de workshop 'Sterke merken, betere wereld' op 2 november 2017

    Lees ook 'Purpose: de volgende stap in MVO' van Bart Brüggenwirth

    Sterke merken betere wereld

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen