Magazine

    Waarom we iedereen naar vermogen moeten laten meedoen

    Succesvol inclusief ondernemen

    Door | 1 december 2016

    In Nederland staan een miljoen mensen aan de kant. Dat is hartstikke zonde. Zij krijgen niet de kans hun talenten te gebruiken in een betaalde baan, terwijl bedrijven staan te springen om goede mensen. Als we zorgen dat iedereen naar vermogen mee kan doen, is dat winst voor de maatschappij en de economie.

     

    Door Edmé Koorstra

     

     

    Organisaties die inclusief ondernemen maken gebruik van de verschillen tussen mensen. Dit maakt hen sterker en succesvoller. Er komt meer ruimte voor innovatie en de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers stijgt. Dat heeft weer een positief effect op de werksfeer. Bovendien stelt de overheid inclusief ondernemen (social return) steeds vaker als voorwaarde voor het verstrekken van opdrachten. Maar inclusief ondernemen beperkt zich niet tot de grenzen van de eigen organisatie, het gaat ook over de waarde die je als organisatie toevoegt aan de samenleving. Ondernemers uit het netwerk van MVO Nederland laten zien hoe dat werkt en dát het werkt.

     

    Breedweer: Van noodzaak tot idealisme

    ‘Mijn vader lapte ramen in ruil voor een pakje shag’, zegt Jack Stuifbergen, eigenaar van Breedweer Facilitaire Dienstverlening. ‘Tegenwoordig bieden we werk aan zo’n 300 mensen, waarvan 36 procent op de een of andere manier op afstand van de ­arbeidsmarkt stond.’

    Breedweer – genoemd naar de wijk in Heemskerk waar Stuifbergen senior zijn eerste ramen lapte – maakt niet alleen schoon, maar biedt zijn klanten een breed palet aan facilitaire dienstverlening: ‘Van groenvoorziening en glasbewassing, tot catering en beveiliging’, somt Jack op. Hij kwam in de zaak nadat hij zijn ouders had geholpen met een Europese aanbesteding. ‘Plotseling zaten we te springen om mensen. Via het UWV kwamen we voor het eerst in aanraking met de doelgroep.’

    Dat bleek een eyeopener. ‘Een van de mensen die bij ons binnenkwam kon via het facilitair bedrijf een opleiding volgen. Toen ze haar diploma haalde kwam ze met tranen in haar ogen naar me toe. Ze was ongelooflijk trots, want in haar omgeving had ­iedereen altijd tegen haar gezegd dat ze te dom was om een diploma te halen. Toen wist ik: dit zijn mensen waar veel meer in zit dan ze zelf of anderen denken.’

    Stuifbergen besloot daarop zijn primaire doel te verleggen en van Breedweer een social enterprise te maken. De focus veranderde, het nieuwe doel werd een zo groot mogelijke maatschappelijke impact. ‘Dat doen we onder andere met onze academy, waarin we mensen scholen tot mbo-niveau en kandidaten die de opleiding afronden een baan garanderen – bij ons of ergens anders – zodat ze zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. De opleiding duurt een jaar en ongeveer drie kwart van de kandidaten haalt zijn diploma. Tijdens de opleiding worden de leerlingen begeleid door onze ervaren medewerkers. Al doende is er zo een soort buddysysteem ontstaan waarin collega’s elkaar helpen. De combinatie van werken en leren slaat aan, want ook mensen die dat eerder niet lukte, halen nu toch een diploma.’

     

    Routekaart naar inclusief ondernemen

     

    Breedweer is partner van MVO Nederland en lid van De Normaalste Zaak (DNZ). MVO Nederland ondersteunt bedrijven met duurzaamheidsambities, en De Normaalste Zaak helpt organisaties die verder ­willen met inclusief ondernemen. In de ‘Routekaart naar inclusief ondernemen’ bundelen ze hun kennis en praktijkervaringen. Zo zijn de belangrijkste thema’s, vraagstukken en actiemogelijkheden voor een werkgever in één oogopslag zichtbaar.

    DNZ_route_def_web2

     

    Waarde

    Zo zette Jack Stuifbergen een commercieel businessmodel om in een sociaal-commercieel model. ‘Door niet te kijken naar beperkingen maar naar kansen die beperkingen opleveren, creëren we waarde voor de doelgroep maar ook voor onze klanten. We slaan bruggen tussen diverse werksoorten en hebben geen “schoonmakers” maar “facilitaire medewerkers”. Want wie schoonmaakt kan ook prima een kopje koffie brengen of de plantjes water geven. Zo kunnen we onze klanten meer dan alleen schoonmaakdienstverlening bieden, en onze medewerkers meer uren werk. Het doel is minimaal 25,5 uur per week, zodat iedereen in staat is zelfstandig het minimumloon te verdienen zonder tussenkomst van een uitkering. Dat is pure waardecreatie.’

     

    Effectory: ‘Gebruik de collectieve intelligentie van je medewerkers’

    ‘Medewerkers weten zelf ontzettend goed wat er slimmer, beter, klantgerichter en goedkoper kan’, zegt Effectory-oprichter Guido Heezen. ‘Maak dus actief gebruik van hun ideeën om te verbeteren en te innoveren! Dat is sociale innovatie. In traditionele top-down organisaties komen innovaties van de directie, het management of van externe adviseurs. Zij vertalen deze ideeën vervolgens naar de werkvloer. Sociale innovatie werkt precies andersom.’

    Heezen noemt het voorbeeld van een grote ICT-dienstverlener met een zeer kostbare lease-autoregeling. Het management vroeg de leaserijders wie er mee wilde denken over het terugdringen van de kosten. Het doel was minimaal 30 procent besparen, zonder de leaserijders het gevoel te geven dat ze er teveel op achteruit gingen. ‘Al snel meldde zich een groepje enthousiaste medewerkers. Zij kwamen samen tot ideeën zoals bijbetalen voor (onnodige) luxe-opties, het stimuleren van tanken buiten de snelweg en keken kritisch naar de verzekeringen. Ook hebben ze een prijsafspraak gemaakt met het tankstation dat naast het hoofdkantoor ligt.’

    ‘Het was inspirerend om de enthousiaste medewerkers aan de slag te zien gaan. De diversiteit van de groep zorgde ervoor dat alle aspecten van het probleem in kaart zijn gebracht én dat er creatieve oplossingen kwamen. Hun input werd serieus genomen, waardoor zij na het traject met nog meer bevlogenheid en betrokkenheid aan het werk gingen. En de grootste winst: de andere leaserijders accepteerden de veranderingen meteen, omdat deze van hun directe collega’s kwamen en ze zelf de kans hadden gehad om mee te denken. Dit werkt veel beter dan wanneer de directie zich buigt over een dergelijk probleem en veranderingen doorvoert van bovenaf.’

     

    Tips voor inclusief ondernemen

     

    Voor wie sociale innovatie wil toepassen is Heezens belangrijkste tip: experimenteer en begin klein. Laat medewerkers bijvoorbeeld meedenken over de inrichting van hun kantine.

    Wat werkt:

     

    • Nodig medewerkers uit om na te denken over specifieke innovaties. Maak de thema’s niet te groot.
    • Nodig medewerkers uit op basis van vrijwilligheid. Geef het thema uit en vraag wie erover willen ­meedenken.
    • Geef duidelijke kaders mee. Waaraan voldoet een ideale oplossing?
    • Zorg voor ruimte, vertrouwen en weinig ‘managerial’ bemoeienis.
    • En laat je verrassen wat dit doet met de bevlogenheid, de betrokkenheid, de trots én met het ­innovatieve vermogen van de organisatie.

     

    Aanstekelijk succes

    Effectory meet inmiddels bij zo’n 800 organisaties hoe medewerkers aankijken tegen hun werk, de organisatie en hun eigen werknemerschap. ‘We zien dat de best presterende organisaties in onze Beste Werkgevers-uitreiking verschillende vormen van sociale innovatie inzetten. Eigenlijk zijn er nog maar weinig bedrijven die hun medewerkers niet om input vragen, alleen de mate waarin dat gebeurt verschilt. De kunst is om de collectieve kracht van medewerkers goed in te zetten.’

    Bij vrachtwagenbouwer Scania overleggen de verschillende productieteams bijvoorbeeld wat er goed gaat en wat er beter kan, voordat ze met het werk beginnen. Zo wordt het proces stukje voor stukje geoptimaliseerd. Buurtzorg Nederland zet mobiele technologie in zodat medewerkers onderling beter informatie en inzichten kunnen uitwisselen. En bij SIDN, de organisatie achter de domeinnamen, denken medewerkers na over HR-gerelateerde zaken zoals het verbeteren van de interne communicatie.

    ‘Sociale innovaties worden organisatiebreed goed opgepikt. Het is en voelt namelijk als een gezamenlijke creatie. Ideeën zijn in de regel praktisch goed haalbaar. En naarmate er meer verschillende medewerkers bij de totstandkoming betrokken zijn, ontstaan er creatievere ideeën. Sociale innovatie vergroot ook de bevlogenheid en betrokkenheid van je medewerkers. Ze voelen zich serieus genomen en trots. Zulke succesverhalen werken aanstekelijk’, zegt Heezen. ‘Binnen Effectory hanteren we zelf ook steeds verdergaande vormen van sociale innovatie. We zijn klein begonnen, met de organisatie van de helpdesk, het versnellen van het productieproces en de uitstraling van het pand. Inmiddels buigt een wisselend groepje medewerkers zich eens per twee jaar over grotere zaken, zoals ons pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden.’

     

     

     

    Bezoek de website van ‘De Normaalste Zaak’

    Bekijk de Beste Werkgevers van 2016

    Bekijk de 10 tips om draagvlak te creëren voor inclusief ondernemen

    Lees het volledige dossier ‘Succesvol inclusief onder­nemen’ van MVO Nederland

    Lees de zeven geheimen van Beste Werkgevers

    Lees de ‘3 trends voor MVO-communicatie bij inclusief ondernemen’

    Over Edmé Koorstra

    Edmé Koorstra is eindredacteur bij MVO Nederland, het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa. Hij is begonnen als journalist bij de krant, radiomaker bij de NOS en BNR Nieuws­radio, met een voorkeur voor sociaal-­maatschappelijke onderwerpen gelinkt aan economie. Edmé is groot voorstander van ­inclusief en circulair ondernemen, en een ­positieve benadering van MVO.

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen