The Next Closet Circulair Chique
    Artikel

    Serie ‘Positive Impact Creators’ deel XI

    The Next Closet: Circulair Chique

    Door | 27 juli 2017

    Wij zijn getuige van een groeiend aantal modemerken dat zich bewust wordt van haar supplychain. Traceerbaarheid, werkomstandigheden en duurzame materialen zijn van groeiend belang. Maar wat gebeurt er met de items aan het eind van onze keten? Hoe kunnen we mensen wijzen op de noodzaak van circulariteit? The Next Closet (TNC) is een online marktplaats en app voor designer items – gedragen en geliefd door eerdere gebruikers. Zij willen een positieve verandering teweegbrengen in de modewereld. Deze startup combineert kwaliteitsitems met een circulaire benadering en is daarom deel van de Positive Impact Creator movement. Rainbow Collection sprak met een van TNC’s co-founders over de impact die het platform beoogd te maken.

     

    De oprichtsters, Thalita van Ogtrop en Lieke Pijpers, zijn zich bewust van de vervuilende aard van de mode-industrie. Van materiaalinkoop en chemicaliën tot aan afval en waterverbruik. Na de oprichting van hun eigen duurzame campagnebureau in 2010, wilden zij hun creatieve en online skills inzetten voor iets groters. Een enorme duurzaamheidscampagne. Het idee voor modeplatform The Next Closet was vanaf dat moment geboren.

     

     

    Duurzaamheid is onlosmakelijk verbonden aan hergebruik en tweedehands, simpelweg omdat je de items een tweede leven geeft. Zo verlengen we de levensduur van elk afzonderlijk item

     

    De twee besloten om The Next Closet op te zetten en gaven ‘tweedehands’ een nieuw imago. Als platform voor alle modefreaks, helpt TNC zowel kopers als verkopers. ‘The Next Closet brengt onze passie voor duurzaamheid samen met onze commerciële vaardigheden.’ Dit blijkt een perfecte combinatie, omdat op deze manier zowel groei bereikt wordt, als bewustzijn gecreëerd rondom duurzame fashion items.

     

    Een circulair gedachtegoed

    Om de impact op lange termijn te vergroten, is het belangrijk na te gaan wat duurzaamheid nou echt is, in de zin van ‘wat blijft bestaan’. De eerste en meest simpele vertaling hiervan is product life extension. Met dezelfde hoeveelheid resources kun je zo meer waarde creëren of meer klanten bedienen. We moeten onszelf een circulaire manier van denken aanleren en alle mogelijkheden die de circulaire economie ons biedt volledig uitpluizen, om te kijken wat het voor jou kan betekenen.

     

    Binnen de mode zagen de founders een enorme potentie in het ‘verlengen’ van de levensduur van designer items. Een simpele, maar geweldige oplossing. Om dit idee groot te maken en impact te maximaliseren, kan de missie van TNC als volgt omschreven worden: het mainstream maken van…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen