Onderzoeken, Rapporten

Het verhaal van acht bijzondere MKB-ondernemers en hun succesfactoren

Toekomstbestendig ondernemen

Door | 26 februari 2016

Succesvolle ondernemers in het MKB experimenteren, laten klanten leidend zijn en doen steeds minder met een doortimmerd ondernemersplan. Deze flexibiliteit leidt tot innovatie en groei, niet alleen bij de reguliere ondernemingen maar ook bij de sociale ondernemingen. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde onderzoek van Panteia ‘Toekomstbestendig ondernemen – Het verhaal van acht bijzondere MKB-ondernemers en hun succesfactoren’.

 

Het onderzoek, dat in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd, laat aan de hand van acht casussen zien hoe ondernemers meebewegen met het snelle tempo van veranderingen in de economie en maatschappij. Wat zij met elkaar gemeen hebben, is dat ze een andere aanpak van ondernemen toepassen dan de gebruikelijke. Hun aanpak kenmerkt zich door experimenteren, klantenfeedback en veelvuldig aanpassen.

 

Klantsignalen leidend bij elke stap

Vooraf plannen en ontwerpen compleet uitdenken zijn daarentegen geen kenmerken van de ondernemers. Oftewel, de ondernemer weet dat hij/zij nog niet alle kennis over de markt, de gewenste productspecificaties en de technische mogelijkheden in huis heeft en dat het product nog niet helemaal af is. Het product wordt (op kleine schaal) getest en op basis van klantenreacties verbeterd, waarna een continu proces van testen en aanpassen plaatsvindt, totdat het product goed is. De klant treedt sturend op bij deze ‘lean start-up’-manier van ondernemen.

 

Bevlogen ondernemers en complementaire teams

Daarnaast bleek uit de casussen dat de ondernemers allen uitermate gemotiveerd zijn, lef hebben, het ondernemerschap in hun genen hebben en in hun team van medewerkers en partners zoeken naar complementariteit in kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Mede door dit laatste is het voor hen mogelijk om gelijktijdig te exploiteren en te exploreren. Met andere woorden: deze ondernemers ontwikkelen en innoveren continu, naast de dagelijkse praktijk van verkopen, produceren en afleveren.

 

Over het onderzoek

Het onderzoek betreft enerzijds een analyse op basis van bestaande onderzoeken en wetenschappelijke publicaties op het gebied van ondernemen en anderzijds casestudies uitgevoerd bij acht MKB-bedrijven. De ondernemers zijn actief in verschillende sectoren. De bedrijven bestaan minimaal drie jaar. Zij verkeren in een groeifase of hebben tijdens de jaren van economische crisis tegen de stroming in stabiliteit getoond.

 

Download het onderzoeksrapport ‘Toekomstbestendig ondernemen’ van Panteia

Deel dit artikel

[sharify]
Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen