Transparantie de nut en noodzaak van een helder verhaal
    Artikel

    Transparantie: de nut en noodzaak van een helder verhaal

    Door | 17 oktober 2016 | Bron: MVO Nederland

    Weet je de echte waarde van je bedrijf? Met integrated reporting kijk je verder dan de getallen. Het waardecreatiemodel van het IIRC (International Integrated Reporting Council) lijkt een vaste plek gevonden te hebben in de jaarverslagen van grote Nederlandse bedrijven. Bij het merendeel van de bedrijven in de top van de Transparantiebenchmark is een variant van dit model opgenomen.

     

    Dat is een goed teken: het geeft aan dat koplopers zich inderdaad inspannen om buitenstaanders inzicht te geven in de manier waarop ze presteren op niet-financiële onderwerpen. De uitdaging is om de organisatie te beschrijven aan de hand van dit waardecreatiemodel, zodat helder wordt hoe een onderneming het ene kapitaal omzet in het andere. Uit onderzoek van Deloitte en MVO Nederland blijkt dat grotere bedrijven het beschrijven van hun waardecreatieproces steeds beter in de vingers krijgen, maar het is duidelijk dat de routine nog ontbreekt. Bij sommige bedrijven ziet het waardecreatiemodel er nog uit als een ingevuld sjabloon, en niet als een doorleefd verhaal dat duidelijk maakt welke maatschappelijke rol een bedrijf ambieert.

     

    Lees de blog van Jos Reinhoudt op de website van MVO Nederland

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen