MVO Trendrapport 2017
    Rapporten

    Kantelpunten binnen handbereik, praatclubs zijn passé en ethiek is terug in de boardroom

    MVO Trendrapport 2017

    Door | 20 januari 2017

    Verschillende sectoren staan op het punt om een definitieve omslag te maken naar duurzaam ondernemen. Bedrijven maken werk van de Sustainable Development Goals, ethiek is terug in de boardroom en praatclubs zijn passé: stevige afspraken leiden nu al tot actie. Dat constateert MVO Nederland in zijn MVO Trendrapport 2017, dat op 19 januari openbaar werd gemaakt.

     

    Het MVO Trendrapport 2017 beschrijft de zeven grootste ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen. Zoals Praatclubs zijn passé: ‘Koplopers uit het bedrijfsleven zijn het stadium van klankborden en overleggen voorbij, ze nemen actie’, zegt MVO Nederland-directeur Maria van der Heijden. ‘De lancering van de Sustainable Development Goals en het Klimaatakkoord in Parijs hebben dat aangejaagd. Bedrijven kijken niet alleen naar hun eigen ambities, maar toetsen hun plannen ook steeds vaker aan nationale of internationale duurzaamheidsafspraken.’

     

    Kantelpunten binnen handbereik

    De groeiende MVO-ambities bij bedrijven zorgen voor een onomkeerbare beweging. Van der Heijden: ‘Verschillende sectoren staan op het punt om een definitieve omslag te maken naar duurzaam ondernemen. In de energiesector is die omslag al een feit. Het aandeel hernieuwbare energie neemt hand over hand toe en er is geen weg terug naar het fossiele tijdperk. In de voedingssector is hetzelfde aan de gang, en ook in andere sectoren zijn kantelpunten binnen handbereik.’

     

    Duurzaamheid wordt een onderwerp bij de kapper

    Een andere trend in het rapport is dat ook consumenten zich meer bezighouden met duurzaamheid. ‘Bedrijven zullen er rekening mee moeten houden dat steeds meer mensen zich bewust zijn van duurzaamheidsissues, en daar ook met elkaar over praten’, stellen de auteurs. ‘Niet alleen de linkse, stedelijk elite wil meer weten van klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of groene economie. Thema’s als klimaat, kinderarbeid of verspilling van grondstoffen zijn nu ook interessant voor gewone burgers en consumenten. Zelfs SBS6 maakt er nu tv-programma’s over. Duurzaamheid wordt een onderwerp bij de kapper.’

     

    Ethiek is terug

    Samenhangend met de bewustere consument, is de terugkeer van ethiek in de boardroom. ‘Bedrijven nemen steeds vaker beslissingen op basis van morele argumenten, in plaats van alleen op spreadsheets, businesscases en financiële doorrekeningen’, zegt Van der Heijden. ‘Die tijd is definitief voorbij. Het is voor bedrijven nu belangrijker dan ooit om duidelijk te maken waar ze voor staan. Volkswagen kreeg na Dieselgate het verwijt dat de nationale trots van de Duitse industrie te grabbel gooiden. Met commerciële of technische smoezen kom je dan niet ver meer.’

     

    VNO-NCW: ‘De sneeuwbal is aan het rollen’

    ‘Het MVO Trendrapport laat hoopgevende trends zien evenals mooie voorbeelden van bedrijven en andere partijen die voorop lopen als het gaat om MVO’, reageert Hans de Boer, voorzitter van ondernemingsvereniging VNO-NCW. ‘Of het nu komt vanuit idealisme of eigen belang; de MVO-sneeuwbal is aan het rollen als je het mij vraagt. Trend 4 spreekt mij daarbij persoonlijk het meest aan: Praatclubs zijn passé!. Want alleen door echte tastbare acties houden we de sneeuwbal gaande, maken we hem nog groter en krijgen we echte verandering.’

     

    Lees het MVO Trendrapport 2017

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen