
3 belangrijke vaardigheden voor een meaningful organisatie
Door Redactie TGTHR | 15 juli 2016 | Bron: Allesoverhr.nlHet bedrijfsleven heeft lange tijd veel waarde gehecht aan ‘harde’ vaardigheden als vakkennis, commerciële vaardigheden en analytisch vermogen. Maar bedrijven die zowel maatschappelijk als economisch relevant willen blijven, moeten die blik veranderen. ‘Softe’ skills zijn belangrijker dan ooit.
De ‘digital transformation’ verandert onze economie grondig. Het vervaagt de grenzen tussen mensen, internet en de fysieke wereld. Voor een echte digitale transformatie is meer nodig dan technologie. Het grijpt ook diep in op organisaties, processen en mensen. Die transformatie heeft bovendien vaak een maatschappelijke grond. Er vindt momenteel een verschuiving plaats van grote multinationals, actief in meerdere industrieën, naar kleinere, zogenoemde meaningful organisaties. Meaningful organisaties kijken primair naar welke bijdrage zij leveren aan de maatschappij. Uiteraard zonder de winstdoelstellingen uit het oog te verliezen.
Die verschuiving naar maatschappelijke relevantie is ook ingegeven door de markt. Consumenten zijn kritischer: een bedrijf moet voor het winnen van goodwill ook maatschappelijke waarde toevoegen. Mensen zijn klaar met grote, graaiende organisaties die alleen maar leven voor winstmaximalisatie en shareholder value. Zelfs Cor Boonstra, vroeger niet echt vies van forse bonussen, pleit voor het stoppen van de graaicultuur.

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?
Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Reacties