Magazine

    Een interview met dr. Frans Melissen

    ‘Veel duurzame ­businessmodellen zijn helemaal niet zo duurzaam’

    Door | 13 juni 2016

    Op 1 maart jl. hield dr. Frans Melissen op de NHTV zijn lectorale rede met als titel ‘4th generation sustainable business models’. In deze rede ging hij onder meer in op de beperkingen van eerdere pogingen om duurzame businessmodellen te ontwikkelen, schetste hij wat in zijn ogen écht duurzame businessmodellen zijn en stelde hij dat deze businessmodellen om drie typen duurzaamheidsintelligentie vragen.

     

     

    Wat is er mis met de huidige generatie duurzame businessmodellen?

    ‘Deze businessmodellen spelen het spel volgens de regels van ons huidige sociaal-economische systeem. Dat systeem is echter mede-oorzaak van veel van de problemen waar we nu mee worstelen, zeker op het gebied van een ongelijke en oneerlijke verdeling van lusten en lasten en het negeren van negatieve milieu-effecten op langere termijn. Als we werkelijk een duurzame maatschappij willen creëren, zullen we die moeten baseren op nieuwe spelregels en dus een nieuw systeem. Huidige businessmodellen helpen hier niet bij – ze zijn juist een symptoom van het oude systeem. Veel duurzame businessmodellen zijn dus helemaal niet zo duurzaam.’

     

    Wat zijn dan de belangrijkste kenmerken van dit oude systeem? En hoe vormen die een barrière voor een betere wereld?

    ‘Ons huidige sociaal-economische systeem wordt gedomineerd door een bijna heilig geloof in de vrije markt en kapitalisme als mechanismen om alle problemen op te lossen, vergezeld van een blind vertrouwen in de positieve effecten van het streven naar meer bezittingen, autonomie en economische groei. Uiteindelijk komen al deze kenmerken neer op veroveringsdrang en individualisme – egocentrisme, dus. Onze planeet is echter een gesloten systeem waarin alles met alles samenhangt. Dat gaat niet samen. Hier en nu onze behoeften bevredigen door meer te “veroveren” leidt onherroepelijk tot meer problemen en ellende voor anderen op een later moment.’

     

    Je formuleert een visie op een nieuwe generatie duurzame businessmodellen die je “vierde generatie” noemt. Waar herken je een vierde generatie duurzaam businessmodel aan?

    ‘Aan een focus op een rol als katalysator voor het zoeken naar en vinden van manieren waarop we behoeften van mensen kunnen bevredigen zonder dat dit tot problemen voor anderen of later leidt. Die rol houdt in dat ook voor jouw bedrijf of organisatie die…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Registreren is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Registreer je ook (helemaal gratis) voor TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen