Artikel

Verpakken zonder verpakken, dat is pas duurzaam

Door | 10 april 2018

Bij EOSTA in Waddinxveen gruwelen ze van plastic. Daarom is de distributeur van biologische groenten en fruit altijd op zoek naar de nieuwste technieken om zo milieuvriendelijk mogelijk te verpakken. Met Natural Branding, een lasertechniek, wonnen ze in maart de Packaging Award in de categorie duurzaamheid. Het bedrijf is een grote speler in Europa als het gaat om het inkopen en distribueren van biologische AGF-producten. Met een omzet van ongeveer 100 miljoen euro gaan er heel wat avocado’s, komkommers en zoete aardappels richting de grote supermarktketens. Hier zijn duizenden kilometers plastic te besparen, maar dat vraagt wel om een sterke motivatie en de wil om te investeren.

 

 

Door Eveline van Herwaarden

 

 

Herkenbaar biologisch

Voor supermarkten is het belangrijk dat een biologisch product te onderscheiden is van een niet biologisch product. Tot nu toe waren leveranciers daarom verplicht om het product te verpakken, zodat zowel de consument als de kassière het juiste product kunnen kiezen. Van diverse kanten werd hierover geklaagd. ‘Juist mensen die een biologisch product kopen, willen geen plastic en zo min mogelijk afval’. Aan het woord is Michaël Wilde, manager duurzaamheid en communicatie bij EOSTA. ‘Om die reden zijn we met deze nieuwe technologie begonnen. Door een gelaserd logo kunnen we een heel groot deel van de verpakkingen en losse stickertjes weglaten en is het product toch herkenbaar. Wij schatten in dat we zo’n 70% kunnen besparen op het plastic.’

 

 

 

Subtiele lasertechniek

Een jaar of acht geleden kwam EOSTA in aanraking met het Spaanse bedrijf Laserfood. Zij gebruikten een laser om watermeloenen van een logo te voorzien. Deze methode was echter nog niet geschikt om op groente en fruit met een dunnere schil toe te passen. ‘Wij zagen direct mogelijkheden voor onze branche’, vertelt Wilde. ‘In de vijf jaar die volgden hebben we samen met Laserfood en de universiteit van Valencia gewerkt aan verfijning van de techniek. Nu kunnen we een enorm deel van onze producten lasercoderen, bijvoorbeeld gember, terwijl dat toch echt een heel dunne schil heeft. Smaak en houdbaarheid blijven behouden, zelfs de schil kan gewoon gegeten worden.’ De in Spanje ontwikkelde techniek was nog niet geschikt voor citrusvruchten omdat de huid van deze vruchten zich herstelt. Dat probleem is inmiddels in Duitsland ‘gekraakt’. EOSTA zal binnenkort deze Duitse machine aanschaffen zodat ook sinaasappels en citroenen zonder plastic de deur uit kunnen.

 

 

‘Juist mensen die een biologisch product kopen, willen geen plastic’

 

 

Uitrollen

Het concept is een groot succes. Supermarkten zijn er blij mee, omdat ook zij regelmatig klachten kregen over de verpakkingen om biologische producten. Michaël Wilde: ‘Anderhalf jaar geleden begonnen we met een pilot in een grote supermarkt in Zweden, ICA. Die testen liepen zo goed dat we binnen een paar maanden ook in Duitsland en Nederland begonnen. Inmiddels zijn we in vijf landen actief met Natural Branding. Het gaat nu heel hard, de mensen zijn enthousiast.’ Wilde maakte zich in het begin wel zorgen of de consument het zou pikken. ‘Maar’, zo zegt hij, ‘de haat tegen plastic blijkt toch een stuk groter dan de eventuele twijfels over een gelaserde schil. Er ligt dus een wereld open voor aanbieders van groente en fruit. Wij hopen dat veel distributeurs ons voorbeeld volgen, want van die plastic soep in de oceanen moeten we echt een keer af.’

 

 

 

Duurzaam verpakken

EOSTA streeft er al jaren naar om haar producten zo duurzaam mogelijk te verpakken. In plaats van plastic wordt bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar ‘plastic’ gebruikt, gemaakt van producten als mais- en aardappelzetmeel. Of bakjes die gemaakt zijn van afval uit de suikerrietproductie. Weliswaar wordt het milieu hierdoor minder belast, maar in het productieproces wordt nog steeds veel energie verbruikt. Bovendien denken veel consumenten dat het gewoon plastic is. Een nadeel voor de distributeur is dat hij erop moet bijleggen. ‘De concurrentie tussen supermarkten is groot en de kosten voor duurdere, biologisch afbreekbare verpakkingen kunnen wij niet altijd doorberekenen’, zegt Wilde. ‘Daarom zijn we ontzettend blij met deze nieuwe techniek, die we wel kostenneutraal kunnen aanbieden. En zoals we hier vaak zeggen: de meest duurzame manier van verpakken is niet verpakken.’

 

In een filmpje op Youtube kunt u zien hoe deze techniek wordt toegepast op zoete aardappels. https://www.youtube.com/watch?v=mDW5S4P6Zqg

 

Meer weten over EOSTA? Kijk dan even op www.eosta.nl

Over Eveline van Herwaarden

Eveline van Herwaarden is freelance journalist, gespecialiseerd in gezondheidszorg, voeding en duurzaamheid. Met haar bureau Fine Point schrijft zij graag over innovatieve organisaties met een passie voor een betere wereld.

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

Neem een abonnement en krijg voor
slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
vier keer per jaar toegestuurd!

Klik hier om een abonnement te nemen