Magazine

    Boekrecensie ‘Chief Culture Officer’

    Versnel de circulaire economie met een Chief Culture Officer

    Door | 17 november 2016

    In het FD van 3 oktober jl. roept Herman Wijffels op tot een nieuwe cultuurfase om tot een circulaire economie en samenleving te komen. Op alle vlakken ligt de urgentie voor meer duurzaamheid voor het oprapen. Als we onze economie niet verduurzamen en low-carbon maken, maken we de aarde op termijn onleefbaar. In veel scenario’s wordt al rekening gehouden met een temperatuurstijging van meer dan 2 graden. Het is alle hens aan dek.

     

     

     

    Naast deze ecologische urgentie is er het sociale argument: we hebben de morele plicht om op een menswaardige manier met onze mede wereldburgers om te gaan en de echte prijzen te betalen voor onze producten. Bovendien, wie zijn wij om de generaties na ons de randvoorwaarden voor een mooie toekomst te ontnemen. We lenen de aarde van de generaties na ons. Tot slot is de circulaire economie ook een businesskans; wereldwijd gaat er op dit moment meer dan 5,5 triljoen dollar in de low-carbon economy om en dat neemt alleen maar toe. En als de business­case voor duurzaamheid een keer niet rondkomt, bedenk dan dat zakendoen lastig is op een planeet zonder mensen. Reden genoeg om een nieuwe, duurzame, inclusieve cultuur te bouwen.

     

    Als duurzaamheid om een cultuuromslag en een organisatieverandering vraagt, dan helpt een goed begrip van cultuur. Wat is (duurzame) cultuur, hoe pak je het vast, hoe ziet het eruit en belangrijk: hoe kun je cultuur sturen? En aangenomen dat we dat willen, hoe gaan we dan een circulaire cultuur bouwen? Grant McCracken breekt in zijn boek Chief Culture Officer (CCO) een lans voor een beter cultuurbegrip op het hoogste niveau, de C-suite. Als duurzaamheid om een cultuuromslag vraagt, dan is het handig als we snappen wat cultuur is.

     

    ‘Without assessing culture in business decisions, we’re just chasing trends’

    Een Chief Culture Officer doet in essentie dit: hij helpt directies en bestuurders beter begrijpen hoe de wereld verandert en welke bedreigingen en kansen daaruit voortvloeien. McCracken beschrijft de Chief Culture Officer als een soort weerman. Hij heeft een scherp gevoel voor veranderingen in de samenleving, ziet trends aankomen lang voor ze mainstream worden, en ziet patronen in de oneindige verzameling culturele puzzelstukjes. En…

    Alle artikelen op TGTHR lezen?

    Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
    Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen