Artikel

Nederlanders willen dat bedrijven de bonuscultuur zichtbaarder aanpakken

Vertrouwen in goede bedoelingen in vrije val

Door | 16 december 2015

Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Eind 2009 was dat maar 31 procent, waarna het geleidelijk is toegenomen. Het nieuwe dieptepunt in het vertrouwen blijkt uit de zesde meting van de Maatschappelijk Imago Monitor onder ruim 4300 Nederlanders van Hope & Glory en Motivaction. Een beter imago of verkoopdoelstellingen zijn volgens de meeste Nederlanders de ware redenen dat bedrijven zich inzetten voor mens, maatschappij en milieu. Uit het onderzoek blijkt ook dat de druk van de publieke opinie op het bedrijfsleven groeit om daadwerkelijk een grotere maatschappelijke rol te spelen.

 

‘Winst maken én het maatschappelijk belang dienen, dat is in de publieke opinie vaak nog een mismatch. Mensen geloven het gewoonweg niet dat met name grote bedrijven zich werkelijk bekommeren om de wereld om hen heen. Herstel van vertrouwen is dus wel nodig om een grotere maatschappelijke rol te kúnnen spelen’, aldus Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory. Men vindt het vooral belangrijk dat bedrijven aandacht geven aan onderwerpen die dicht bij het belang van de consument zelf staan, zoals het bieden van een veilige werkomgeving, producten en diensten. Bij onderwerpen waarvan men vindt dat er veel te weinig aandacht aan wordt gegeven, staat echter ‘het bestrijden van hebzucht’ met 61% bovenaan. ‘De boosheid van consumenten rondom bonussen en beloningen is de afgelopen jaren de belangrijkste brandhaard van het sterk dalende vertrouwen in bedrijven. Men ervaart hier te weinig signalen van verandering’, stelt Van Haastrecht.

 

Maatschappelijke imago’s blijven mager

Gemiddeld krijgen de 30 grootste bedrijven in Nederland een 5,7 als rapportcijfer. Van deze bedrijven heeft FrieslandCampina voor de 5e keer op rij het sterkste maatschappelijk imago. ‘De meeste imago’s zijn redelijk stabiel en veranderen niet van vandaag op morgen, tenzij er schoksgewijs iets gebeurt zoals een paar jaar geleden met de nationalisatie van SNS Reaal. Opvallend dit jaar is bijvoorbeeld dat de drie grote zorgverzekeraars Menzis, VGZ en CZ positie verliezen. Dat lijkt een gevolg van de veranderingen in het zorgstelsel die sinds het begin van dit jaar voelbaar worden’, aldus van Haastrecht.

 

Top 10 merken met meest maatschappelijke imago

(van top 30 grootste bedrijven van Nederland, inclusief de positie in 2014)

 

1. FrieslandCampina (1)

2. Philips (2)

3. Jumbo (-)

4. Rabobank (4)

5. Ahold (16)

6. Menzis (3)

7. KPN (18)

8. ASML (-)

9. VGZ (7)

10. CZ (5)

 

Kopen bij lokale slager

Consumenten willen zelf ook een duurzame bijdrage leveren. Bijna 8 op de 10 Nederlanders wil vaker producten kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu. Van Haastrecht: ‘We zien dat mensen op zoek gaan naar alternatieven. Eén op de drie heeft afgelopen jaar een product of dienst vervangen omdat zij die als maatschappelijk onverantwoord beschouwden. Grote kans dat men nu bij de lokale bakker of de boer om de hoek van de straat koopt. Dat wordt als maatschappelijker beschouwd’, stelt Van Haastrecht.

 

Geen bemoeizucht

Wanneer bedrijven maatschappelijke programma’s ontwikkelen, zien Nederlanders het liefst dat bedrijven ‘goed doen’ door het ondersteunen van hulpbehoevende doelgroepen. Initiatieven die zich richten op het gedrag van consumenten zelf, worden minder goed gewaardeerd. Zo krijgt het programma van de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever ‘Doe maar lekker duurzaam’, dat consumenten wil stimuleren duurzamer te eten, de laagste waardering van alle gemeten programma’s. Het Ronald McDonald Kinderfonds krijgt de hoogste waardering.

 

Over het onderzoek

Sinds eind 2009 ondervraagt onderzoeksbureau Motivaction jaarlijks in opdracht van adviesbureau Hope & Glory Nederlanders over het belang dat zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het online onderzoek is representatief voor Nederlanders van 18 tot 70 jaar wat betreft opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardenoriëntatie. Hope & Glory geeft advies en maakt communicatie voor organisaties die sneller willen verduurzamen.


Drie tips

Van Haastrecht geeft drie tips aan bedrijven die zich beter met de samenleving willen verbinden:

1. Ga de dialoog aan en laat zien dat je werkelijk luistert naar consumenten.

2. Richt je vooral op het goede inrichten van de kern van je bedrijf: de producten en diensten en het werkgeverschap.

3. Wees eerlijk over de doelen van maatschappelijke initiatieven

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen