• Home > Artikelen > Vleesvervangers: goed voor jou, goed voor de aarde
    Vleesvervangers: goed voor jou, goed voor de aarde - vivera_heite_dommerholt

    Heite Dommerholt

    Magazine

    Vivera hard op weg de groenste fabriek van Europa te worden

    Vleesvervangers: goed voor jou, goed voor de aarde

    Door | 2 augustus 2017

    Vivera, de grootste producent van vleesvervangende producten in Nederland, scoorde ­afgelopen december een productiemijlpaal. Voor het eerst in de 26-jarige historie liepen er in het Overijsselse bedrijf in één week tijd, meer dan één miljoen vleesvervangende producten van de lopende band. Een record, dat zich al aftekende in het eerste halfjaar van 2016 toen een omzetgroei van 36 procent werd gerealiseerd. De groeispurt is het gevolg van een sterk aantrekkende vraag in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.

     

    DOOR PETER NILWIK

     

    Hoe gek kan de wereld in elkaar zitten: Neerlands’ grootste aanbieder van vleesvervangers startte in de jaren ’60 als… vleesverwerker. Enkele jaren na de oprichting acquireerde het bedrijf echter een sojafabriekje uit Lekkerkerk en zette daarmee de eerste stap naar de ontwikkeling van het Vivera van vandaag. ‘Het spul uit die sojafabriek smaakte niet echt lekker, we zagen er een heuse uitdaging in om daar iets appetijtelijks van te maken’, lacht Heite Dommerholt, sinds 1990 CEO van Vivera. ‘Dankzij experimenten met sojarassen, melanges, kruiden, texturen en nieuwe samenstellingen wisten we na verloop van tijd een trouwe groep van grotendeels vegetarische klanten te winnen. Onder meer door die groep kreeg ik er steeds meer vertrouwen in, dat je met vleesvervangers wel eens een interessante markt zou kunnen aanboren…’

     

    Met die visie heeft Dommerholt er bepaald niet naast gezeten. Met name in de laatste jaren groeit in veel Europese landen het aantal vegetariërs, veganisten en flexitariërs fors. Alleen al in ons land steeg de omzet van vleesvervangers in het eerste halfjaar van 2016 met 13 procent en bedraagt het aandeel ten opzichte van vlees 5 procent. Ook in de overige EU-landen eten grote groepen consumenten één of meerdere dagen per week geen vlees en vormen vleesvervangende producten een steeds belangrijker onderdeel van de maaltijden.

     

    ‘Het is een moeizame en niet altijd rechte route geweest’, blikt Dommerholt terug. ‘Stel je voor: onze basisgrondstof soja was ooit alléén bedoeld voor veevoer, het was ongeschikt voor menselijke consumptie. Ook de leveranciers en telers hadden er geen idee over en het heeft lang geduurd voordat men in het product ging geloven. Na een ontwikkelingstraject van hier tot ginder ligt er nu een product dat volslagen anders is dan dat van toen. Het lijkt niet meer op soja, het geeft een echte vleesbeleving. Qua structuur, bite, smaak, sappigheid, textuur, noem maar op.’

     

     

    Vleesvervangers goed voor jou, goed voor de aarde - vivera_Vivera hard op weg

    Vivera is hard op weg de groenste fabriek van Europa te worden.

     

    Inmiddels is Vivera een toonaangevende innovator van vegetarische en veganistische maaltijdcomponenten. Het bedrijf met hoofdvestiging in Holten en fabrieken in Vriezenveen en Rijssen heeft een productassortiment van ruim veertig vleesvervangers en behoort zowel in kwaliteit als in aanbod tot de top van de markt. De productcategorieën worden gemaakt op basis van soja, erwten, lupine, mais, rijst en groenten en zijn volledig GMO-vrij (niet genetisch gemodificeerd).

     

     

    Vivera lift duidelijk mee in de speurtocht van consumenten naar gezondere en duurzamere alternatieven voor vlees. De interesse voor vleesvervangers groeit nu zo fors, dat de productiecapaciteit van de fabriek in Holten meer dan verdubbeld is. De opvallende verpakkingen van Vivera vinden we intussen terug in de schappen van zo´n 20.000 supermarkten in vrijwel alle Europese landen en sinds kort ook in Slovenië (McDonalds), Polen (Carrefour) en zelfs in Frankrijk bij Intermarché en Leclerc. Met dit achterland kan de onderneming zich tot de top 3 in Europa rekenen.

     

     

    Gezondheid steeds belangrijker voor ­consument

    Vivera stelt bij de productontwikkeling gezondheid en 100 procent plantaardig centraal en ontwikkelt op deze basis haar toekomstige producten. De ambitie is een zo breed mogelijk vegetarisch assortiment te ontwikkelen dat uit 100 procent plantaardige (= veganistische) producten zal bestaan. Deze categorie laat overigens de snelste groei zien.

    ‘Uiteraard kijken we naar de trends en hypes op voedselgebied, maar we laten ons er niet door leiden. We willen gewoon een gezond en voor iedereen geschikt product maken, dat is onze missie’, benadrukt Dommerholt. ‘Het begon met vegetarisch, langzaamaan gaan we naar volledig plantaardig, biologisch en allergeenvrij. Mosterd, pinda´s en andere allergenen zijn al verwijderd en zo gaan we steeds dieper. We zorgen ervoor dat het eiwitniveau op peil is en voegen vitamine B12 en ijzer toe. We focussen op onverzadigde vetten, streven sowieso naar een minimaal vetgehalte en we beperken zout. Wat het laatste betreft, snap ik soms de kritiek niet. Onder meer de Consumentenbond schrijft klakkeloos op, dat vleesvervangers veel te zout zijn. In vergelijking waarmee? Met vlees? Met brood? Met kant en klare…

    Lees dit artikel gratis

    Verduurzamen doe je niet alleen, dat doe je samen! Wil jij ook lid worden van ons netwerk? Lid worden is gratis en verplicht je tot niets, maar kan jou wel verder helpen met duurzaam ondernemen! Zo kan je al onze artikelen lezen op de website, je netwerk vergroten of je eigen nieuws en columns publiceren op TGTHR.

    Word ook (helemaal gratis) lid van TGTHR en lees het complete artikel. Ben je al lid? Dan kun je hieronder inloggen.

  • 3:1 TGTHR column
  • DNV – Medium rectangle

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen