Voor een betere wereld is het bedrijfsleven hard nodig
Column

Column van Rob van Tilburg

‘Voor een betere wereld is het bedrijfsleven hard nodig’

Door | 23 maart 2016 | Bron: Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Vorige maand maakte Sunweb bekend dat het in samenwerking met Transavia en Stichting Movement on the Ground reizen gaat aanbieden die mensen in staat stellen vluchtelingen op Lesbos te gaan helpen. Een storm van kritiek brak los. ‘Goedkope PR’, ‘misplaatst altruïsme’ en cynische vergelijkingen tussen de ellende van de vluchtelingen en het overnachten in een luxe vakantieresort kleurden het beeld.

 

Misschien wel een erg makkelijke reactie op een maatschappelijk initiatief van een onderneming. Het verdient minimaal een serieuze reflectie op de passende opstelling van het bedrijfsleven in maatschappelijke vraagstukken. Hebben we dan liever dat bedrijven zich van alle maatschappelijke vragen afzijdig houden? Een onderneming mag wel maatschappelijk verantwoord zijn, maar het is niet de bedoeling dat ze zo maatschappelijk relevant mogelijk opereren? Grote, complexe maatschappelijke opgaven als migratie, klimaatverandering en armoede kunnen niet door overheden alleen worden opgelost. Voor een betere wereld is het bedrijfsleven hard nodig en samenwerking tussen bedrijven, ngo’s en overheden is cruciaal.

 

Lees verder bij het online kenniscentrum duurzaam ondernemen