Voorkomen is beter dan genezen - minder afval door precycling
    Column

    Minder afval door precycling

    Voorkomen is beter dan genezen

    Door | 10 maart 2016

    De Europese burger gooit jaarlijks gemiddeld een halve ton afval weg. Een deel daarvan wordt hergebruikt. Recycling is in opkomst, maar de weg naar een circulaire economie is nog lang. Om die groeiende afvalberg te bestrijden is het ook nodig om afval te vermijden: precycling. Want wat er niet is, kan ook niet voor vervuiling zorgen.

     

    Klimaatbeleid is in opkomst. Overheden hebben zich gecommitteerd aan het Akkoord van Parijs en langzaamaan kiest ook het bedrijfsleven voor duurzaamheid. Gelukkig maar want het is vijf voor twaalf: om ook in de nabije toekomst een leefbare planeet te hebben, is de overgang naar een circulaire economie broodnodig. Daarin wordt gestreefd naar een continue levenscyclus van producten en grondstoffen, maximaal hergebruik dus.

     

    Niet achteraf maar vooraf

    Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van hun ‘ecological footprint’ en zetten in op afvalscheiding en hergebruik. Een goede zaak maar er is een kanttekening: nu wordt vooral achteraf beleid ontwikkeld voor de omgang met afvalstromen, terwijl dat juist vooraf zou moeten gebeuren. Een circulaire economie draait immers om maximaal hergebruik, en dat kan alleen als je daar vanaf het begin rekening mee houdt.

     

    Bijzaak

    Natuurlijk zijn er inspirerende voorbeelden van duurzame bedrijven die hergebruik tot kunst hebben verheven, maar dat zijn nu nog de uitzonderingen. Bij de meeste bedrijven is hergebruik bijzaak. Jammer maar begrijpelijk: waarom zou je ook, als er toch geen bedrijfseconomische prikkel is? Het Britse collectief ‘BlindSpot Think Tank’ heeft daarvoor een oplossing bedacht: ‘premium precycling’.

     

    Toeslag

    Bij premium precycling betalen producenten een toeslag om de milieu-impact van hun producten te compenseren. De hoogte van die toeslag is afhankelijk van de mate waarin een product herbruikbaar is: hoe minder onbruikbaar restafval, hoe lager de toeslag. De producent wordt daarmee aangesproken op diens verantwoordelijkheid. Sterker nog: die verantwoordelijkheid heeft in deze constructie ook betrekking op het product na gebruik, het risico op afval.

     

    Marktvoordeel

    Bij premium precycling spreekt de universele taal van geld: hoe duurzamer een product, hoe lager de premie. Natuurlijk kan die premie worden doorberekend aan de consument, maar dat betekent een hogere verkoopprijs. Anders gezegd: duurzame producenten creëren voor zichzelf een marktvoordeel.

     

    Structurele impuls

    Het geld dat door premium precycling binnenkomt, kan gebruikt worden om de groeiende afvalberg terug te dringen. Afvalmanagement krijgt dan een structurele impuls, wat innovatieve oplossingen ten goede zal komen. Met premium precycling kan een circulaire economie daadwerkelijk wortel schieten. De Europese Commissie en de Europese lidstaten hebben het plan inmiddels in beraad. Wordt vervolgd.

    Over Jacqueline van Rijswijk

    Jacqueline van Rijswijk is gespecialiseerd in business excellence, specifiek het EFQM Excellence Model. Daarnaast heeft ze een passie voor duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Met haar eigen bureau improve4all geeft ze training, coaching en advies op het snijvlak van excellence naar sustainability, gedreven door de overtuiging dat duurzame bedrijven de toekomst hebben.

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen