VPRO Tegenlicht groene dromen - Gunter Pauli en Mark Slegers bij Rotterzwam

    Gunter Pauli en Mark Slegers bij Rotterzwam

    Video

    Hoog tijd om duurzaam ondernemen in Nederland tegen het licht te houden

    VPRO Tegenlicht: groene dromen

    Door | 7 april 2017 | 1 reactie | Bron: VPRO

    Hoe duurzaam onderneemt Nederland? VPRO Tegenlicht heeft een lange traditie in het signaleren van initiatieven die duurzaamheid en ondernemerschap combineren. Maar wat als er, zoals na de mislukte overname van Unilever, kritiek ontstaat dat een bedrijf zich minder moet richten op duurzaamheid en meer op directe winst? Is duurzaamheid leuk zolang het de aandeelhouder niets kost? Hoog tijd om duurzaam ondernemen in Nederland tegen het licht te houden.

     

    Tien jaar geleden zond VPRO Tegenlicht ‘Afval is Voedsel’ uit. Voor veel mensen het startsein om op een nieuwe manier naar duurzaamheid en economie te kijken. Het was het begin van het zogenoemde Cradle to Cradle denken in Nederland. Duurzaamheid en geld verdienen ging opeens hand in hand.

     

    Verder denken dan bedrijven

    Niet alleen bedrijven gingen Cradle to Cradle ontwerpen en produceren. Ook steden als Almere, Venlo en Maastricht bouwden hele wijken en parken volgens dit concept. De gebouwen en producten worden zodanig ontworpen en geproduceerd dat ze volledig kunnen worden hergebruikt, afbreekbaar zijn en dat er tijdens de productie geen schadelijke afvalstoffen ontstaan.

     

    Dun laagje groen

    Inmiddels heeft het duurzaam ondernemen diverse labels gekregen: Cradle to Cradle, The Blue Economy, circulaire economie. Is er sprake van een richtingenstrijd? Is bedrijvig Nederland echt duurzaam geworden, of is het slechts een dun laagje groen? Onlangs was de Brits-Nederlandse multinational Unilever nog het doelwit van een onvrijwillige overname. Deze mislukte, maar onmiddellijk gingen er stemmen op dat het bedrijf, dat de Dow Jones Sustainability Index aanvoert, zich minder moet richten op duurzaamheid en meer op directe winst. Duurzaamheid is leuk maar het mag de aandeelhouder niets kosten.

     

    Groene dromen

    Toch lijkt het bedrijfsleven op zich wel voorstander van duurzaam produceren. Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken vormden samen de Dutch Sustainable Growth Coalition. Pensioenfondsen schreven een brief aan Unilever om hen aan te moedigen niet in te leveren op duurzaamheid. Groene aandeelhouders proberen bedrijven te beïnvloeden. In Venlo is Cradle to Cradle inmiddels heel normaal. En in het Blue City-project in Rotterdam proberen jonge ondernemers in een voormalig tropisch zwemparadijs een ecologisch bedrijfsnetwerk op te zetten. We bedoelen het allemaal goed en we willen veel op het gebied van duurzaamheid, maar wanneer gaan we echt vliegen?

     

    vpro tegenlicht groene dromen

    VPRO Tegenlicht: groene dromen | Regie: Rob van Hattum & Gijs Meyer Swantee (Video opent in nieuw tabblad)
    Met: Anne-Marie Rakhorst (duurzaam ondernemer), Feike Sijbesma (CEO DSM) en Gunter Pauli (duurzaam ondernemer), Coert Zachariasse (CEO Delta Development Group), Willemijn Verdegaal (Advisor Responsible Investment & Governance MN).

     

    Kijk voor meer informatie op de website van VPRO Tegenlicht

    Lees de must-reads voor de innovatieve milieufanaat

    Reacties

  • Thijs Steger
    Thijs Steger5 maanden geleden

    Deze uitzending viel me wat tegen, in de zin dat de vragen die in de intro werden gesteld, niet allemaal werden beantwoord (zoals de vraag ‘wanneer gaan we echt vliegen’?).

    Ik vond het een weinig kritische uitzending. Voorvechters van duurzaamheid zoals Pauli kwamen veelvuldig aan het woord (wat ik toejuich), maar het thema ‘dun laagje groen’ werd eigenlijk niet behandeld. Niet expliciet, althans.

    Ik ben beter gewend van Tegenlicht.

  • We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

  • 3:1 TGTHR event
  • Royal HaskoningDHV – Medium Rectangle

  • Nieuw op het forum

  • Magazine TGTHR

    Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

    Neem een abonnement en krijg voor
    slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
    vier keer per jaar toegestuurd!

    Klik hier om een abonnement te nemen