Artikel

Waarom de direct-to-consumer trend duurzaam is

Door | 6 maart 2018

Wat hebben Apple, Tesla en Nike met elkaar te maken? Het zijn allemaal merken die inspelen op de direct-to-consumer trend. Direct-to-consumer retail belooft een blijvertje te worden. En daar zit een duurzaam tintje aan.

 

Stel je voor dat je kleding, schoenen, tassen en andere accessoires direct kunt bestellen bij je favoriete merk. Je vindt makkelijk wat je zoekt, want alle items uit de collectie zijn in huis. En het merk kan je zo nodig ook adviseren over maten, pasvormen en slimme combinaties. Bovendien krijg je meer waard voor je geld: doordat de verkoop plaatsvindt zonder dat er groothandels, winkels en andere tussenhandelaren aan te pas komen, zijn de prijzen lager dan je gewend bent.

 

Dit alles is geen vergezicht. Steeds meer merken kiezen voor direct-to-consumer verkoop. Van Apple en Tesla tot Nike en Warby Parker. Dankzij onder meer mobile shopping en crowdfunding platforms is het steeds eenvoudiger en aantrekkelijker voor bedrijven om direct zaken te doen met consumenten. De extra bonus van deze manier van werken: merken krijgen meer mogelijkheden om te communiceren met hun klanten en kunnen daardoor beter inspelen op hun vragen, wensen en behoeften. En als consumenten krijgen we producten tegen een relatief lage prijs in handen.

 

Duurzame ondernemers in de hoofdrol

In de direct-to-consumer trend spelen duurzame ondernemers inmiddels een hoofdrol. Zij beseffen als geen ander dat de interactie met fans een uitgelezen kans is om het verhaal over hun merk en MVO-activiteiten te delen. Daarnaast maakt de directe online verkoop het voor duurzame start-ups laagdrempeliger om hun collecties op de markt te brengen. Modelabels zoals Tom Cridland, MudJeans en Loopalife maakten niet voor niets succesvol gebruik van crowdfunding om enthousiasme voor hun producten te peilen en vervolgens de productie van de grond te krijgen.

 

Er is nog een ander duurzaam aspect aan de direct-to-consumer trend, die vooral in de modewereld actueel is. Om alle overbodige tussenhandelaren te kunnen uitschakelen brengen retailers bewust en nauwkeurig hun productieketen in kaart. Op die manier krijgen ze goed zicht op de omstandigheden waaronder hun collecties worden gemaakt en kunnen ze ervoor zorgen dat de productie plaatsvindt onder eerlijke, gezonde en veilige werkomstandigheden. Cutting out the middleman gaat daarom opvallend goed samen met fairtrade.

 

Lege winkelstraten

De direct-to-consumer trend is gebaseerd op de gedachte dat consumenten steeds meer online en mobiel winkelen. Het gros van de labels die direct aan consumenten leveren, doen uitsluitend online zaken. Toch hoeft de opmars van direct-to-consumer business niet te leiden tot lege winkelstraten.

 

Winkels zullen altijd een sleutelrol vervullen in onze shopping gewoonten, zeggen experts. In een winkel kan je producten voelen en aanraken en onverwachte must-haves tegenkomen. Geen wonder dat onder andere Everlane en Warby Parker gebruik maken van (tijdelijke) winkels om consumenten te vertellen over hun bedrijfsfilosofie en te adviseren over hun producten.

 

Ook direct: customization en see now, buy now

De direct-to-consumer trend hangt nauw samen met de toenemende belangstelling voor customization. In de modewereld wordt kleding steeds meer afgestemd op de wensen van de klant, of zelfs speciaal op bestelling gemaakt. Naast overhemden en pakken die op maat worden geleverd is er inmiddels ook customized ondergoed dat op basis van een bodyscan wordt geproduceerd (Mesh) en op bestelling gebreide merinowollen sweaters (Unmade). De directe levering aan consumenten maakt dit soort maatwerk allemaal mogelijk tegen een betaalbare prijs.

 

Daarnaast geeft het see now, buy now model dat in steeds meer Fashion Weeks een opmars doormaakt een impuls aan de direct-to-consumer trend. Merken zoals Burberry en Tom Ford proberen met alle macht de tijd te verkleinen tussen het moment waarop een nieuwe collectie op de catwalk te zien is en in de winkel ligt. En dat lukt natuurlijk bij uitstek als merken de tussenhandel uitschakelen en direct – soms letterlijk enkele uren na de catwalkshow – aan de consument kunnen leveren.

 

Duurzame mode die je zonder tussenhandel in handen krijgt

 

Everlane

Het Amerikaanse merk Everlane  staat internationaal bekend als koploper in sustainable fashion. Onder meer Vogue, Glamour en Fashionista.com schreven al jubelend over de stijlvolle kwaliteitskleding, die eerlijk wordt geproduceerd in topateliers. Omdat Everlane direct levert vanuit de productiefabrieken, zonder tussenhandel, zijn de slow fashion collecties – die inmiddels bestaan uit kleding, jeans, schoenen en accessoires – opmerkelijk betaalbaar. Bij Everlane ligt de verkoopprijs niet meer dan twee tot drie keer hoger dan de productiekosten. Vanuit het principe van radicale transparantie laat Everlane op de website precies zien hoe de verkoopprijs van een kledingstuk is opgebouwd.

 

Unrobe

Eerlijke kleding van biologische katoen die goedkoper is dan bij traditionele merken. Dat is de belofte van Unrobe, een jong Amsterdams label dat basics van hoge kwaliteit op een duurzame en transparante manier maakt. Oprichters Koen Warmerdam en Daan Ubachs brengen onder het motto “dress people by undressing the industry” na een succesvolle crowdfunding campagne t-shirts en longsleeves op de markt waarvan volledig inzichtelijk is waar en hoe ze zijn gemaakt. Omdat Unrobe direct, online levert aan consumenten, is de winkelprijs volgens Warmerdam en Ubachs tot wel vijftig procent lager dan bij merken die hun collecties via groothandels, winkels en warenhuizen verkopen.

 

Unrecorded

Jolle van der Mast en Daniel Archutowski van Unrecorded wisten in één dag op crowdfunding platform Kickstarter de eerste collectie gefinancierd te krijgen. Net als Unrobe kiest Unrecorded er nadrukkelijk voor om tussenhandel, zoals winkels, te omzeilen. De t-shirts en sweaters van gecertificeerd biokatoen beloven “premium quality without the designer price tag”. En in tegenstelling tot wat de naam misschien doet vermoeden, wordt het productieproces van de collecties tot in detail in beeld gebracht.

 

 

 

Over Lynsey Dubbeld

Lynsey Dubbeld is freelance trendanalist, contentstrateeg & copywriter. Ze helpt organisaties om hun eigen verhaal te ontwikkelen en te delen. Daarnaast is ze als spreker en dagvoorzitter verbonden aan de Speakers Academy. Lynsey is gespecialiseerd in MVO-communicatie, vooral op het vlak van duurzame mode.

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil je óók TGTHR magazine ontvangen?

Neem een abonnement en krijg voor
slechts € 39,- het 84 pagina's tellende magazine
vier keer per jaar toegestuurd!

Klik hier om een abonnement te nemen