Waarom MVO-prestaties getoetst moeten worden aan maatschappelijke doelen
    Artikel

    Waarom MVO-prestaties getoetst moeten worden aan maatschappelijke doelen

    Door | 3 oktober 2016

    Dat bedrijven steeds vaker expliciet rapporteren over hun MVO-prestaties is een goede zaak. Zo weten we of ze hun eigen doelstellingen halen. Maar wat we dan nog níet weten is of ze een eerlijke bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen als klimaat, fijnstof of armoede. Daarom is het op termijn onvermijdelijk dat de duurzaamheidsprestaties van bedrijven getoetst worden aan extern geformuleerde doelstellingen zoals de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

     

    De discussie over MVO gaat steeds vaker over de waarde die een bedrijf creëert voor de samenleving. Niet voor niets zijn impactmeten en impactdenken snel in opkomst, en om diezelfde reden rapporteren bedrijven steeds vaker over hun niet-financiële prestaties. Maar als een bierbrouwer aangeeft zoveel liter water te besparen, is dat dan voldoende? Als een autofabrikant meldt zoveel ton CO₂ bespaard te hebben, moeten we dan tevreden zijn?

     

    MVO-prestaties van bedrijven krijgen pas betekenis als ze afgezet kunnen worden tegen wat nodig is. Anders weten we nog steeds niet of een bedrijf nu bijdraagt aan de oplossing of aan het probleem. Daarom, betoogt Jos Reinhoudt – Senior kennismanager bij MVO Nederland, is een koppeling van impactmetingen en maatschappelijke jaarverslagen aan extern geformuleerde doelstellingen op termijn onvermijdelijk.

     

    Lees de blog van Jos Reinhoudt

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen