Column

    Waarom negeren bedrijven een MVO-beleid?

    Door | 14 december 2015

    Steeds meer bedrijven vinden een MVO-beleid nodig maar weten niet goed hoe ze hiermee om moeten gaan. De drijfveer om MVO in hun beleid op te nemen en dit te vertalen in een MJP (meerjarenplan) kan zijn vanuit intrinsieke motivatie, omdat branchegenoten ermee bezig zijn, maar ook omdat de klant of opdrachtgever dit eist.

     

    Tot voor kort werd het voldoende geacht om zo nu en dan het woord ‘MVO’ in een bedrijfspresentatie of brochure te gebruiken, maar dit wordt steeds minder geaccepteerd door opdrachtgevers, consumenten en andere stakeholders. Zij eisen transparantie over de oorsprong van grondstoffen die in het product zijn verwerkt en dat de verstrekte dienstverlening maatschappelijk verantwoord is. Met andere woorden, van bedrijven wordt verwacht dat zij een aantoonbaar MVO-beleid voeren.

     

    Moeite met integratie

    De praktijk laat zien dat veel bedrijven zoekende zijn. Mensen beseffen dat de wereld om ons heen verandert en willen iets met MVO, maar hebben moeite om MVO te integreren in hun beleid. Tijdens de zoektocht komen vaak standaard containerbegrippen voorbij zoals ‘people, planet, profit’ of ‘circulaire economie’ en ‘nieuwe businessmodellen’. Maar deze begrippen zijn niet concreet en pas na verdieping te vertalen naar de praktijk. En juist op dít punt haken veel bedrijven af waardoor hun kennis over MVO beperkt blijft tot deze containerbegrippen. Ondanks inspanningen van vele duurzaamheidsorganisaties lukt het veel bedrijven niet om de theorie naar de praktijk te vertalen. De boodschap komt onvoldoende over en de duurzaamheidslobby laat kansen liggen om het thema MVO voor bedrijven en organisaties tastbaar te maken. Dit is een van de oorzaken waarom de invoering van MVO-beleid door bedrijven wordt uitgesteld. Maar ook de bedrijfscultuur kan van belang zijn voor het feit of een bedrijf een duurzaam beleid wil gaan voeren. MVO is tenslotte niet iets wat in één zin uitgelegd kan worden en wat je even oplegt.

     

    Noodzaak voor MVO-beleid

    Er zijn talloze voorbeelden te noemen waarom een duurzaam beleid noodzakelijk is. Steeds meer bedrijven lopen opdrachten mis omdat zij niet aan de eis van de opdrachtgever voldoen, namelijk: dat er een aantoonbaar MVO-beleid wordt gevoerd. Bij steeds meer aanbestedingen is het niet aantoonbaar hebben van thema’s zoals Social Return, milieubeleid en CO₂-management een knock-out criterium geworden. Maar ook consumenten vinden MVO steeds belangrijker, zij hebben er onder andere voor gezorgd dat het aanbod van duurzaam geproduceerd voedsel nu ook bij supermarkten verkrijgbaar is. Het is verstandig dat bedrijven een strategie bepalen, en de aanvoer van schaars wordende grondstoffen zekerstellen om de continuïteit van de productie te borgen.

     

    Mensen beseffen dat de wereld om ons heen verandert en willen iets met MVO, maar hebben moeite om MVO te integreren in hun beleid

    Tips om MVO-beleid te introduceren

    Ga eens op zoek naar inspiratie bij landelijke en regionale MVO themabijeenkomsten. Het stimuleert ontzettend als je merkt dat je niet het enige bedrijf bent dat zoekende is. Neem contact op met de branchevereniging en andere bedrijven uit jouw branche en deel kennis. Om tot een erkend en aantoonbaar MVO-beleid te komen kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de NEN ISO 26000 richtlijn. De MVO-Wijzer en de MVO-prestatieladder hebben een uitstekende methodiek ontwikkeld om MVO-beleid in een kwaliteitssysteem op te nemen.

    Laat het de vraag niet zijn óf je gebruik gaat maken van een MVO-beleid, maar wanneer je begint!

     

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen