Waarom organisaties een andere manieren van werken moeten stimuleren
Artikel

Waarom organisaties andere manieren van werken moeten stimuleren

Door | 20 juli 2016 | Bron: Ricoh

Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders, neemt zijn werk mee op vakantie. Ruim een kwart (27%) stopt zijn laptop in de koffer en het overgrote deel (bijna 70%) is bereikbaar voor collega’s tijdens de vakantie. Dat blijkt uit recent onderzoek onder Nederlandse kantoorwerkers van technologiebedrijf Ricoh: Anders werken: wat vindt werkend Nederland?

 

Veel organisaties in Nederland zijn actief op zoek naar andere manieren van werken. Maar het blijkt in de praktijk lastig om oude werkwijzen en gewoonten los te laten. Onderzoek van Ricoh Nederland geeft aan dat slechts 20% van de Nederlandse medewerkers een positieve cultuur en een stimulans van zijn werkgever ervaart om ook echt op een andere – niet traditionele – manier te werken. Het daadwerkelijk vastleggen van de spelregels voor een andere manier van werken in beleid, wordt volgens de respondenten nog minder gedaan: in slechts 11% van de organisaties. Tegelijkertijd worden medewerkers wel gefaciliteerd met de juiste tools en technologie (41%).

 

Balans of scheiding

Mensen en organisaties zijn zoekende naar de juiste balans of scheiding tussen werk en privé. Hoewel privé en werk steeds meer door elkaar lopen, voelen kantoorwerkers zich nog niet vrij om privézaken te regelen onder werktijd. Nog altijd voelt ruim een kwart (27%) van de medewerkers zich niet comfortabel bij het voeren van een privé-telefoongesprek onder werktijd. Slechts 37% voelt zich vrij om op afwijkende tijden op kantoor aan te komen of te vertrekken om zo reistijd te verkorten of files te vermijden. En maar 23% van de medewerkers voelt zich comfortabel om onder werktijd te gaan sporten, om het werk vervolgens ’s avonds in te halen. Wat houdt medewerkers tegen? Volgens de respondenten is in 44% van de organisaties werken op afwijkende tijdstippen niet toegestaan en is 28% bang de indruk te wekken de kantjes ervan af te lopen.

 

Werk mee, bereikbaar blijven

Tegelijkertijd is het steeds normaler dat medewerkers werken in hun eigen tijd. Dat uit zich heel duidelijk in de vakantieperiode. Zo neemt ruim de helft (56%) van de medewerkers zijn of haar werk in enige mate mee op vakantie en is bijna 70% op vakantie bereikbaar voor collega’s. Maar liefst 27% neemt zelfs de laptop mee op vakantie.

 

Spelregels

Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland: ‘Om het maximale uit medewerkers te halen en concurrentievoordeel te behouden, zullen organisaties snel een cultuur van andere manieren van werken moeten stimuleren. Ook om aantrekkelijk te blijven voor medewerkers. Nieuwe generaties willen op andere, modernere manieren werken en eisen dit min of meer.’

 

Uit het onderzoek blijkt dat organisaties tools als laptop en smartphone prima voor elkaar hebben. Boelhouwer: ‘Maar om echt anders en effectief te kunnen (samen)werken, zal informatie optimaal ontsloten moeten worden, zodat deze plaats- en tijdonafhankelijk is. Daar hoort een cultuur bij die andere, moderne manieren van werken ondersteunt en die de balans tussen werk en privé bewaakt. Enerzijds werken medewerkers zelf door tijdens hun vakantie, anderzijds is het niet productief als zij zich hiertoe min of meer gedwongen voelen. Organisaties kunnen dit oplossen door de spelregels van anders werken helder vast te leggen en samen met hun medewerkers een passende cultuur te ontwikkelen.’

 

Download de whitepaper ‘Anders werken, wat vindt werkend Nederland?’

Deel dit artikel

[sharify]

Reacties

We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

Magazine TGTHR

Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen