Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: WasteBoards
Artikel

Serie 'Positive Impact Creators' deel I

Een kijkje in de keuken bij Positive Impact Creator: WasteBoards

Door | 26 oktober 2016

De ‘plastic soep’ is een enorm probleem: niet alleen in de zeeën en oceanen, maar ook in onze grachten. Wat te denken van al het plastic afval dat ronddrijft in Amsterdam? Organisatie Plastic Whale organiseert activiteiten om plastic afval uit de Amsterdamse grachten op te vissen. WasteBoards is onderdeel van de Plastic Whale familie en zag in plastic afval een nieuwe, duurzame kans…

 

Afgelopen zomer stond WasteBoards op meerdere muziekfestivals om te presenteren hoe zij plastic afval op succesvolle wijze aan een innovatief idee hebben gekoppeld. Met eigenhandig verzamelde plastic doppen als basis-ingrediënt, bakt WasteBoards haar eigen skateboarddecks. Een uniek en 100% duurzaam product dat op geheel eigen wijze bijdraagt aan circulariteit. Dit nieuwe merk heeft het doel en de potentie om de wereld een stukje groener te maken. Een startup en wereldverbeteraar ineen.

 

Mobiele bakkerij van skateboards

Om overal waarde uit plastic te kunnen creëren, heeft WasteBoards een mobiele bakkerij: hiermee kan ze letterlijk altijd en overal skateboarddecks produceren uit afval. ‘We kunnen de bakkerij ook naar de sloppenwijken in Mumbai verplaatsen en WasteBoards gaan bakken met de lokale mensen. Zo stimuleren we de lokale economie en gaan we afvalvermindering op lokale schaal tegen.’ De komende tijd zal WasteBoards zich focussen op het produceren van zoveel mogelijk recycle-decks.

 

‘Not just another skateboard brand’

Aanvankelijk was het doel van WasteBoards om jonge mensen aan te spreken, die geïnteresseerd zijn in skateboarden. Niet per se de hardcore skateboarders, maar een sportieve, jonge en bewuste groep mensen die in de stad woont en ervan houdt om op hun cruiser of longboard door de stad te rijden. Daarmee richten ze zich op een veel bredere groep. De startup ziet zichzelf niet als ‘just another skateboard brand’, maar focust zich echt op het verhaal dat zich daarachter afspeelt. Dit verhaal zal uiteindelijk ook veel meer mensen aanspreken, omdat het met veel meer te maken heeft dan alleen skateboarden. Na de aanwezigheid op verschillende festivals hopen ze het bewustzijn bij andere events, en zelfs in andere landen, aan te wakkeren. ‘En het helpt: we zijn nog maar net begonnen en krijgen nu al aanvragen uit België.’

 

Winactie

Om merken en organisaties te inspireren, brengt Rainbow Collection een bundel uit waarin inspirerende verhalen van merken te vinden zijn, maar ook interviews met experts, opdrachten en ander inspiratie-materiaal. Op deze manier wil zij andere merken ook motiveren over hun eigen impact na te denken.

 

Laat ons voor 24 februari aanstaande weten wat jouw grootste vraagstuk of uitdaging is op het gebied van duurzaamheid en social branding. Stuur een mail naar de redactie onder vermelding van ‘Positive Impact Creators’ en maak kans op één van de bundels: Rainbow Collection geeft er drie gratis weg aan TGTHR-lezers!

 

Lees het volledige (Engelstalige) interview op rainbowcollection.nl

Lees de andere interviews in deze serie

 

Over de serie ‘Positive Impact Creators’

Creatief strategiebureau Rainbow Collection laat zien welke rol duurzaamheid speelt bij grote en kleine merken. Iedere paar weken publiceren zij een kijkje in de keuken bij een positive impact creator – om van te leren en te inspireren.

 

Over Nicoline Blokzeijl