'We kopen geen stoel, we kopen zituren en service'
    Interview

    In gesprek met Helga van Leur over duurzaamheid

    ‘We kopen geen stoel, we kopen zituren en service’

    Door | 16 maart 2016 | Bron: CleanTech Tomorrow

    ‘Wie zich bezig houdt met duurzaamheid, houdt zich bezig met de toekomst. Niet alleen de toekomst van z’n kinderen, maar ook z’n eigen toekomst. Over vijf of tien jaar wil je toch ook nog aangenaam leven?’ Helga van Leur ziet duurzaamheid niet als een hype of een ongrijpbaar onderwerp, maar als een vast gegeven van ons leven nu. ‘Bezig zijn met de toekomst doen we op allerlei manieren. We letten erop – als het goed is – dat we niet meer geld uitgeven dan we hebben, bijvoorbeeld. Zo moeten we ook met de aarde omgaan. We kunnen onze grondstoffen niet langer blijven uitputten. Dat gaat ten koste van onze toekomst.’

     

    Helga van Leur is behalve meteoroloog en weervrouw bij RTL4 ook regelmatig dagvoorzitter bij evenementen. Ook geeft ze lezingen over klimaat, duurzaamheid en gedragsgerelateerde onderwerpen en begeleidt ze workshops. En ze is echtgenoot, moeder en bewoonster van deze aarde. Betrokken, inlevend, zonnig en altijd opgewekt. En praktisch. ‘Ik baal er echt wel eens van als de technologie mij inhaalt. Dat ik een mobiel heb die eigenlijk nog prima werkt, maar achterloopt op de nieuwste trends en functionaliteiten. Maar ja, dan doe ik hem toch niet weg. Ingegeven zuinigheid uit mijn jeugd denk ik. Mijn ouders zijn van de generatie “wees zuinig op je spullen”.’

     

    Kick

    Maar natuurlijk gaat er ook in huize Van Leur wel eens iets weg. ‘Dan vind ik het een kick om te recyclen. Het product of delen ervan een andere bestemming geven. Als ik een nieuwe koelkast koop omdat die zuiniger is, dan kan ik mijn oude koelkast toch doorgeven aan iemand die minder middelen heeft? Dat is ook recyclen hoor.’

     

    Het zit erop

    Maar uiteindelijk, stelt Helga, moeten we toe naar een model waarin de fabrikant verantwoordelijk blijft voor het gebruik van grondstoffen. In dat geval lease je het product alleen maar. ‘Dan koop ik geen nieuwe stoel, ik koop zituren. En als mijn zituren op die stoel erop zitten, dan gaat de stoel terug naar de fabrikant. En die recyclet vervolgens de grondstoffen.’

     

    De vier p’s

    Service is het nieuwe verdienmodel van ondernemers, dus. ‘Hij moet er natuurlijk ook voor zorgen dat die grondstoffen duurzaam verwerkt worden. Als het om duurzaamheid gaat, zijn de 4 p’s onontbeerlijk. En dat is, naast planet, people, profit, passie. Ondernemers zijn het type mens dat blijft fietsen bij tegenwind. Die zijn creatief en denken in oplossingen en nieuwe diensten. Zij zijn in staat een vraag te creëren. Die passie die ze daarin laten zien, die helpt ons verder!’

     

     

    Uiteindelijk, moeten we toe naar een model waarin de fabrikant verantwoordelijk blijft voor het gebruik van grondstoffen

     

    Verder dan je eigen belang

    Die passie trof Van Leur ook aan bij de eerste twee edities van Cleantech Tomorrow – hét schone technologie event. ‘Er is zoveel energie om het goed te willen doen. Niet voor wat mensen voor zichzelf willen, maar voor elkaar. Dat is mooie energie. Ik zag veel voorbeelden voorbij komen en daar zat zoveel gedrevenheid achter, die gaat door de regels van overheden in. Verder kijken dan je eigen je eigen belang, dat is wat het sterk maakt.’

     

    Als de weervrouw

    Bij de derde editie van Cleantech Tomorrow 2016 was Helga van Leur de inspirerende dagvoorzitter. Van 2 t/m 5 april stond tijdens deze derde editie circulaire economie centraal. ‘Ik ben als voorzitter net als weervrouw. Ik probeer de inhoud overzichtelijk te brengen. Inzichten voor een goed daglicht te brengen. Onze waarneming is maar een deel van het geheel. Je hebt andere geluiden, inzichten en meningen nodig om het geheel te zien. Dat is zo leuk en goed van zo’n congres. Jij ziet en ervaart dingen anders dan je buurman.’

     

    Wees stabiel en maak het makkelijk

    Voor de overheid ziet Helga een duidelijke rol weggelegd: wees stabiel en maak het ondernemers makkelijk. ‘Ondernemers krijgen te maken met een heel scala aan regels en wetgevingen. Bovendien veranderen verschillende kabinetten soms van inzicht. Als we aan een duurzame toekomst willen bouwen, moeten we daar nu een duurzame grondlegger voor maken. Dus geen tijdelijke subsidies, maar een beleid voor zeven jaar (en dat mag en kan dan zonder subsidies).’

     

     

    Ondernemers zijn het type mens dat blijft fietsen bij tegenwind

    Een T-shirt van een euro

    Want met de passie van ondernemers en stabiel en overzichtelijk beleid van de overheid komt de duurzame toekomst in de woonkamers. ‘Dan kunnen inwoners makkelijker bepalen hoe zij willen bijdragen. Want dat kan op vele manieren. En dus is niet alleen je afval scheiden of groene stroom afnemen een duurzame bijdrage, er valt meer te doen. Zolang je je maar bewust bent van wat je nou precies wilt. En wees realistisch. Een T-shirt van een euro is too good to be true. Dat gaat ten koste van iets of iemand.’

     

    Lees meer over ‘Cleantech Tomorrow – Travel to the future’

    Reacties

    We hopen dat de discussies die plaatsvinden op TGTHR energiek en constructief zijn en aanzetten tot nadenken! Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je inloggen of gratis registreren. Je eerste reactie moet door de redactie worden goedgekeurd. De hieropvolgende reacties worden automatisch geplaatst. De redactie houdt zich het recht voor te lange reacties in te korten. Reacties die overdreven commercieel, kleingeestig, beledigend of off-topic zijn, kunnen door de redactie worden verwijderd. Alle berichten worden eigendom van TGTHR.

    Magazine TGTHR

    Wil jij de nieuwsbrief ontvangen?

    Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte van de laatste duurzame artikelen,
    whitepapers, events en interessante blogs! Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

    Klik hier om je aan te melden
  • We willen allemaal duurzaam bezig zijn, maar óók blijven ondernemen. Daarom informeren wij je met zorgvuldig geselecteerde artikelen over duurzaam ondernemen. Hiermee willen wij je verbinden met ons netwerk én handvatten geven om een succes te maken van duurzaamheid binnen jouw organisatie.

  • Copyright 2018 | TGTHR, samen duurzaam ondernemen