Artikel

Zo kunnen modebedrijven onverkochte voorraad voorkomen

Door | 1 augustus 2016 | Bron: MVO Nederland

De Nederlandse modesector houdt jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken over. Voor modewinkels betekent dit een omzetverlies € 313,5 miljoen. Winkels, groothandels en producenten blijven zitten met deze onverkoopbare kleding omdat ze trends verkeerd hebben voorspeld en de maat, pasvorm of kleur niet goed is.

 

Onverkochte kledingvoorraad zorgt voor omzetschade en zinloze milieu-impact, maar vreemd genoeg is tot nu toe nauwelijks onderzocht hoe groot dit probleem is. Daarom heeft onderzoeksbureau Conclusr in opdracht van MVO Nederland een enquête gehouden onder 379 winkeliers en groothandelaren. Ook 70 buitenlandse kledingproducenten werden ondervraagd.

 

Daaruit blijkt dat 6,5% van alle nieuw geproduceerde kleding achterblijft bij producenten, groothandels en winkeliers. Deze broeken, T-shirts, jurkjes et cetera bereiken nooit de origineel beoogde consument. Het aandeel onverkochte kleding bij winkels is 4,2%. De voornaamste reden dat kleding onverkocht blijft is omdat het de verkeerde maat, pasvorm of kleur heeft.

 

zo kunnen modebedrijven onverkochte voorraad voorkomen

 

Lees verder bij MVO Nederland

Lees het rapport ‘Mapping obsolete inventory in the Dutch clothing industry’