Zoeken ­duurzame ­ondernemers ­elkaar op? - Een onderzoek naar duurzame regionale ontwikkeling
Magazine

Een onderzoek naar duurzame regionale ontwikkeling

Zoeken ­duurzame ­ondernemers ­elkaar op?

Door | 18 juli 2017 | 1 reactie

In de laatste jaren zien we een grote kentering in de Nederlandse bedrijvigheid. Tot voor kort werden bedrijven gezien als de boosdoeners van allerlei sociale en ecologische problemen. Dit komt in een ander daglicht te staan. Bedrijven worden steeds meer als de oplosser van maatschappelijke problemen gezien. Ondernemers hebben vaak een stimulerende werking op de regionale economie, maar duurzame ondernemers bieden nog veel meer. Ze maken nieuwe duurzame producten voor nieuwe duurzame markten met nieuwe duurzame verdienmodellen. Des te meer duurzame ondernemers, des te beter. Maar dat is lang niet altijd het geval. Soms zijn er veel. Soms zijn er weinig. Daar gaat ons onderzoek over. 

 

Door Margo Enthoven en Gjalt de Jong

 

Het is bekend dat er op sommige plaatsen meer ondernemers zijn dan op andere plaatsen. Hier zijn verschillende verklaringen voor zoals een prettige of creatieve woonomgeving, een groeiende lokale markt of een dynamisch moederbedrijf. Volgens ons spelen vooral sociale en duurzame normen en waarden een rol. Sterke milieugerichte waarden herken je aan het belang om het milieu te beschermen. Het belang om altijd veel geld te verdienen is een egoïstische waarde. In de economie gaat men er vrijwel altijd van uit dat de ondernemer alleen waarde hecht aan het eigen belang. Deze verschillen in normen en waarden maken het onderscheid tussen reguliere en duurzame ondernemers mogelijk inzichtelijk. Start iemand een bedrijf alleen maar om zelf rijk te worden of wellicht ook om iets te betekenen voor de maatschappij?

 

Verschillende netwerken

Duurzame ondernemers hebben vaak oprechte interesse in het belang van anderen en in het milieu. Ze herkennen maatschappelijke problemen eerder en sneller dan traditionele ondernemers. Omdat duurzame ondernemers graag met altruïstische mensen omgaan trekken ze naar elkaar toe. Ze voelen zich meer op hun gemak bij gelijkgestemden. Hierdoor versterkt een duurzaam netwerk. Het werkt ook de andere kant op. Duurzame gedachtes zijn niet altijd welkom in traditionele netwerken. Het resultaat hiervan is dat er verschillende sociale netwerken zijn, die variëren in sociale, milieugerichte en egoïstische waarden.

 

Duurzame clusters

Daarmee hebben we een nieuwe normatieve verklaring voor duurzame clusters gevonden. Clusters ontstaan waar onderlinge afstanden het kleinst zijn. Des te groter de afstand tussen verschillende leden uit een netwerk, des te lastiger het is om goed te blijven communiceren. Economen wijzen daarom altijd op de kosten van transport; dit is een van de grondgedachten van het zwaartekrachtmodel. Bedrijven kruipen bij elkaar om zo de onderlinge transportkosten te minimaliseren. In het verlengde hiervan stellen wij…

Alle artikelen op TGTHR lezen?

Registreer je dan (helemaal gratis) voor TGTHR! Je kunt dan alle artikelen op de website lezen.
Ben je al geregistreerd? Dan kun je hieronder inloggen.